TV

Hämta kraft

Hämta kraft

Om Hämta kraft

Ibland är pedagogarbetet svårt. Det kan handla om oro för barn som far illa, stress och tidsbrist, konflikter bland personal eller med föräldrar. Oavsett vad det svåra grundar sig i behöver man hitta vägar för att kunna gå vidare. Två kreativa pedagoger, Maria Taube och Carina Hohl, porträtteras i var sitt inspirerande program om att hämta kraft i arbetet.

Till senaste programmet

Spela/Pausa Hämta kraft: Maria Taube - konstens pedagogik

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Maria Taube - konstens pedagogik

Avsnitt 1 av 2

Produktionsår:
2008
Längd:
28:03
Tillgängligt till:

Vi följer Maria Taube, karismatisk intendent på Moderna Museet i Stockholm, när hon förmedlar konst och lär ut måleri. Hennes pedagogiska metod, där hon använder berättelsen och noga lyssnar på barns och vuxnas tankar om konsten och deras eget skapande, är densamma för alla åldrar. Metoden bygger på demokratiska värderingar och på en personlig drivkraft att se alla människor som värdefulla.

Ämnen:
Bild, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Nyckelord:
Konstpedagogik, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisning i konst, musik, teater och film
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Hämta kraft

Mer lärarfortbildning & bild

Hela apparaten - om teknikens världar: Om teknik och kreativt tänkande
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
27:55
TVHela apparaten - om teknikens världar

Om teknik och kreativt tänkande

Hur får man en idé som ingen har fått förut? Varför vill man ha ett rostigt hus? Och hur svårt är det att sätta ihop en musfälla?

Lärarrummet: Alfredo Castro
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
29:09
RadioLärarrummet

Alfredo Castro

Bildläraren Alfredo Castro ser sitt yrke som en livsstil. Han är bildlärare i årskurs 7-9 på Tegs centralskola i Umeå. Han är också konstnär, debattör och föreläsare. År 2005 tilldelades han Guldäpplet för sitt sätt att undervisa.