TV

Vara vänner

Vara vänner

Om Vara vänner

Hur säger man ifrån när någon är dum? Varför är vissa människor så rädda för dem som är annorlunda? Kan man vara taskig utan att förstå det själv? Vi får se berättelser om empati, kompisskap och mod - det handlar bland annat om att vara ny i klassen, att vara olik sina kompisar och att hamna utanför. I berättelserna möter vi både mobbningsoffer, förövare och den som passivt ser på. Historierna ser ut att sluta olyckligt ända tills rollfigurerna inser att de kunde ha handlat annorlunda och får chansen att ge berättelsen ett bättre slut. Vad händer när vi backar bandet och låter alla som är med vara lite schystare, och lite modigare?

Till senaste programmet

Spela/Pausa Vara vänner: Ett förord till dig som pedagog
  1. 0:00

    Och varsågod!

  2. 0:05

    Nu är vi på inspelning
    och spelar in "Vara vänner".

  3. 0:08

    Leonard är på väg till skolan.
    Första scenen i det här programmet.

  4. 0:14

    Nu kör vi i gång.

  5. 0:23

    Vårt uppdrag var att göra
    8 stycken 10-minutersprogram-

  6. 0:27

    -för lågstadiet om mobbning.

  7. 0:31

    När vi hade pratat med olika
    organisationer som Friends och BRIS-

  8. 0:36

    -stod det klart att vi i stället
    skulle göra program-

  9. 0:39

    -som utgår ifrån vänskap och empati.
    Hur är man en bra kompis?

  10. 0:50

    I varje program får vi möta barn-

  11. 0:52

    -som har ett problem som först
    får en väldigt dålig lösning-

  12. 0:56

    -och filmen får ett dåligt slut.

  13. 0:59

    Det blir sorglig musik
    och allt är jättehemskt.

  14. 1:04

    Så stoppas berättelsen där
    mitt i eftertexterna.

  15. 1:11

    Ida bestämmer sig för
    att aldrig mer gå ut.

  16. 1:15

    Hon ska alltid sitta här och gråta-

  17. 1:18

    -tills hon flyter bort på ett hav
    av sina egna tårar.

  18. 1:22

    Så levde Ida olycklig och ensam inne
    på skoltoaletten i alla sina dagar.

  19. 1:29

    Snipp snapp snut
    så var berättelsen om Ida slut.

  20. 1:34

    Det kan man använda i klassrummet.
    Just när eftertexterna börjar rulla-

  21. 1:40

    -så kan eleverna få resonera kring-

  22. 1:43

    -"Hur hade man kunnat göra på ett
    annat sätt? Vilka betedde sig fel?"-

  23. 1:48

    -"Hur hade historien slutat då?"
    När man pratat en stund-

  24. 1:51

    -trycker man på "play".
    Då rullar vårt förslag upp.

  25. 1:55

    Ida känner sig lätt som en liten
    dansfjäder på golvet.

  26. 1:58

    Så här roligt har det inte varit
    i skolan på jättelänge-

  27. 2:02

    -faktiskt aldrig nånsin.

  28. 2:07

    Det som gör programmen unika är-

  29. 2:09

    -dels att man i liknande program
    mest får möta offret.

  30. 2:13

    Här möter vi också en mobbare
    och en medlöpare:

  31. 2:17

    Den som ser på
    och inte vågar göra nånting.

  32. 2:20

    Plus att vi i programmen
    jobbar mycket med en pedagogik-

  33. 2:25

    -som man redan arbetar med i skolor,
    alltså med rollspel-

  34. 2:29

    -och teater, att man kan se på
    olika lösningar på samma historia.

  35. 2:36

    Vad vi vill är väl att hos barnen
    väcka en viss grad av empati-

  36. 2:41

    -och förståelse för att det finns
    olika perspektiv på en historia.

  37. 2:46

    Kanske ingjuta lite mod i barnen-

  38. 2:49

    -att våga säga till, våga stå upp
    och våga vara sig själv.

  39. 2:55

    Vi har valt att göra dramatiseringar-

  40. 2:58

    -för att inte några utsatta barn
    ska känna sig utpekade på nåt sätt.

  41. 3:03

    Hur känns det att spela mobbad?
    Jo, alltså...

  42. 3:09

    Det känns ju bra på ett sätt
    att det inte är liksom på riktigt.

  43. 3:19

    I programmen har vi valt
    att ge lärarna en ganska stor roll.

  44. 3:23

    Det är för att ta en stor del
    av ansvaret från barnen.

  45. 3:27

    Barnen ska inte känna att det är upp
    till dem att förändra en situation-

  46. 3:31

    -eller att stoppa en mobbare.

  47. 3:33

    Det är lika modigt att berätta för
    en lärare som att själv säga ifrån.

  48. 3:38

    Då är det lärarens skyldighet
    att försöka lösa situationen.

  49. 3:44

    Tack!

  50. 3:46

    Där satt den. Tack för i dag.

  51. 4:03

    Textning: Andreas Besmanoff
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Ett förord till dig som pedagog

Avsnitt 9 av 9

Produktionsår:
2009
Längd:
4:07
Tillgängligt till:

Vara vänner är åtta berättelser om empati, kompisskap och mod. Syftet med programmen är att förebygga kränkningar och mobbning bland barn. Här förklarar seriens producenter bland annat hur serien blev till, varför de valde dramatiseringar som form och vad de vill förmedla med programmen. Som pedagog får du också tips på hur du kan använda Vara vänner i klassrummet.

Ämnen:
Värdegrund
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Vara vänner

Vara vänner: Ida är utfryst
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
9:06
TV Vara vänner

Ida är utfryst

Avsnitt 1 av 9

Berättelse om mobbning. Ida har ont i magen, eftersom hon aldrig får vara med när Agnes och Marissa umgås. Nu ska Agnes ska ha disco, och alla utom Ida är bjudna.

  • 2009
  • Grundskola F-3
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Vara vänner: Elliot är ny i klassen
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
9:04
TV Vara vänner

Elliot är ny i klassen

Avsnitt 2 av 9

Elliot är nio år och har just börjat i en ny klass, men ingen av hans nya klasskamrater pratar med honom.

  • 2009
  • Grundskola F-3
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Vara vänner: Maria har det jobbigt hemma
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
9:05
TV Vara vänner

Maria har det jobbigt hemma

Avsnitt 3 av 9

I skolan säger de att hon luktar illa. Hemma är Marias mamma så sjuk att de aldrig gör något roligt tillsammans. Men det berättar inte Maria i skolan.

  • 2009
  • Grundskola F-3
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Vara vänner: Varför är Ville så bråkig?
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
9:05
TV Vara vänner

Varför är Ville så bråkig?

Avsnitt 4 av 9

Ville har svårt att sitta still och får aldrig vara med och leka. Alla säger att han bara förstör. Ville behöver få hjälp av en vuxen för att vara med och leka.

  • 2009
  • Grundskola F-3
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Vara vänner: Emanuel sviker sin kompis
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
8:58
TV Vara vänner

Emanuel sviker sin kompis

Avsnitt 5 av 9

En berättelse om att bli sviken. Emanuel och Elvira är kompisar hemma, men inte i skolan. En dag råkar Elvira höra hur Emanuel skämtar med de andra killarna om hennes mamma.

  • 2009
  • Grundskola F-3
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Vara vänner: Benny är en mobbare
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
9:05
TV Vara vänner

Benny är en mobbare

Avsnitt 6 av 9

I skolan är Benny arg och retas, slåss och förstör. Men hemma är han ledsen. Hans pappa skäller på honom hela tiden och Benny känner sig värdelös.

  • 2009
  • Grundskola F-3
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Vara vänner: Får Gabriel vara prinsessa?
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
9:05
TV Vara vänner

Får Gabriel vara prinsessa?

Avsnitt 7 av 9

Gabriels klass ska spela en sagopjäs. När Gabriel vill vara prinsessa börjar alla skratta, och fröken säger att bara flickor kan vara prinsessor. Varför finns det regler för hur tjejer och killar ska vara?

  • 2009
  • Grundskola F-3
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Vara vänner: Bella säger ifrån
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
8:58
TV Vara vänner

Bella säger ifrån

Avsnitt 8 av 9

Wilma retar Oscar för hans röda hår. När klassen har julpyssel ser Bella att Wilmas elakheter går för långt.

  • 2009
  • Grundskola F-3
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Vara vänner: Ett förord till dig som pedagog
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
4:07
TV Vara vänner

Ett förord till dig som pedagog

Avsnitt 9 av 9

Introduktionsprogram till serien Vara vänner. Producenterna förklarar hur serien blev till, vad de vill förmedla och hur programmen kan användas i klassrummet.

  • 2009
  • Lärarfortbildning
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & värdegrund

Skolfront: Genus
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:02
TVSkolfront

Genus

Kasper 6 år gillar klänning och hårspännen. Hur blir reaktionerna i skolan?

Skolministeriet: Genuspedagogerna
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
29:25
RadioSkolministeriet

Genuspedagogerna

Hur gick det med regeringens satsning på genuspedagoger? Och vad händer med jämställdhetsarbetet i den svenska skolan?