TV

Hej litteraturen!

Hej litteraturen!

Om Hej litteraturen!

Den västerländska litteraturhistorien från antiken till våra dagar presenteras på ett seriöst och roligt sätt. Vi bekantar oss med de olika litterära epokerna, hör forskare och andra experter inom litteraturområdet dela med sig av sin kunskap och besöker de stora författarnas hemländer. I varje program beskrivs den aktuella epoken utifrån nutida företeelser och vi fördjupar oss i ett signifikant författarskap där vi samtidigt söker likheter med nutida författarskap och fenomen. Vi lyfter också fram ett litteraturtema i varje program där olika aspekter från då och nu diskuteras. Vi träffar även gäster som framför och tolkar texter från respektive epok. Programledare: Rebecca Vinterbarn Elg. Säsong 1.

Till första programmet

Hej litteraturen!: Antiken
  1. 0:01

    Antikens Grekland.

  2. 0:04

    Grekiska. Grrr-ekiska.
    Den grekiska antiken.

  3. 0:40

    Antiken. Vad kan man hitta
    för spår därifrån, då?

  4. 0:47

    Hollywood gör storfilmer
    om de grekiska krigen.

  5. 0:51

    Alla teateruppsättningar där man
    spelar grekiska dramer och komedier.

  6. 0:56

    Demokrati.
    Platonsk kärlek. Akilleshäl.

  7. 0:59

    En Disneyversion av Herkules.

  8. 1:06

    Visst har vi snott med oss
    rätt mycket från de gamla grekerna.

  9. 1:13

    Ser man på Johannes Anyuru-

  10. 1:15

    -som inspirerats av inledningen
    till den antika litteraturen-

  11. 1:19

    -fattar man att nåt måste det
    ju ha varit med den där tiden.

  12. 1:43

    Hey, Joe.

  13. 1:45

    Med benet rakt ut från kroppen,
    hastigt pendlande uppåt i en spark-

  14. 1:50

    -står han ute i regnstormen
    och mäter upp luftrummet-

  15. 1:54

    -mellan sig själv och dörrvakten.

  16. 1:56

    Mäter upp avståndet
    till resten av allting.

  17. 1:59

    Som svarar med en blick.
    Med en ohygglig kall blick av makt.

  18. 2:05

    Hjälten, dödsdömd och envis,
    förblir densamme.

  19. 2:11

    Det är bara gudarna som är nya.

  20. 2:24

    Gamla myter har alltid
    varit tillgängliga för mig.

  21. 2:28

    När jag skrev min första bok-

  22. 2:31

    -så hittade jag en sorts parallell
    till min egen berättelse i "Iliaden".

  23. 2:39

    Vreden, som den handlar om.
    Vad ska man göra med sin ilska?

  24. 2:44

    Och ödet.

  25. 2:48

    Vem är jag som människa? Vad
    är skrivet för mig redan i mitt liv?

  26. 2:56

    Maktlösheten.

  27. 2:57

    Vad kan man göra gentemot jättarna
    och de mytologiska figurerna.

  28. 3:04

    För mig blev det samhället,
    egentligen.

  29. 3:10

    Det var därför jag valde "Iliaden"
    och att ta in en gammal text.

  30. 3:14

    För att ge min text
    en sorts klangrum.

  31. 3:18

    Jag insåg att det finns ett helt hav
    av röster som pratar upp ur tiden.

  32. 3:24

    En av de rösterna var Homeros och de
    28 000 verser som tillskrivs honom.

  33. 3:31

    Tillsammans bildar de eposen
    "Odysséen" och "Iliaden".

  34. 3:46

    Okej.

  35. 3:52

    "Iliaden" handlar om krig.

  36. 3:56

    Den handlar om ett krig
    som utkämpades 1 200 år f.Kr.-

  37. 4:02

    -på en plats som hette Troja.
    Kriget gällde en kvinna.

  38. 4:08

    "Iliaden" handlar mer specifikt om
    en grekisk hjälte som heter Akilles.

  39. 4:28

    "Odysséen" handlar om
    många olika saker.

  40. 4:34

    Vid första påseendet
    handlar det om att komma hem.

  41. 4:40

    Det handlar om en hjälte
    som heter Odysseus.

  42. 4:46

    Han har slutat att kriga i det
    trojanska kriget och är på väg hem.

  43. 4:52

    Resan går inte riktigt som planerat.

  44. 4:57

    "Odysséen" handlar om svårigheterna
    som Odysseus möter på hemresan.

  45. 5:10

    "Odysséen" handlar om
    Odysseus resa över Medelhavet-

  46. 5:16

    -på väg hem till Ithaka
    där hans fru och son väntar.

  47. 5:24

    Resan är fylld av strapatser
    som spratt från gudarna-

  48. 5:28

    -eller möten med enögda cykloper
    och vackra sirener.

  49. 5:34

    Som moderna läsare anknyter vi till
    "Odysséen" på en djupare nivå, för...

  50. 5:40

    Vi ser omedelbart-

  51. 5:43

    -att Odysseus har ett mål
    som han vill nå.

  52. 5:49

    Han kunde inte veta vilka hinder
    han skulle stöta på längs vägen.

  53. 5:53

    Det är mer eller mindre
    hur vi upplever våra liv.

  54. 5:58

    Allihop.

  55. 6:03

    Vi börjar med en plan
    och vet ungefär vad vi vill uppnå.

  56. 6:09

    Men ingen kan planera vartenda steg
    eller förutse vad som ska hända.

  57. 6:15

    Det som framkommer i "Odysséen"-

  58. 6:21

    -är att det kanske är bättre
    på det här viset.

  59. 6:27

    Livet ses som ett stort äventyr.
    Spänningen ligger i att inte veta.

  60. 6:53

    Både "Iliaden" och "Odysséen"
    skrevs cirka 700 f.Kr-

  61. 6:59

    -men om det fanns en författare
    som hette Homeros-

  62. 7:02

    -eller om det egentligen var ett
    helt gäng skribenter, vet vi inte.

  63. 7:08

    Men enligt traditionen har han
    skrivit åtminstone ett av verken.

  64. 7:14

    Homeros var en rapartist,
    eller en grupp rapartister-

  65. 7:20

    -som improviserade fram sångerna
    efter ett fast mönster.

  66. 7:24

    Man sjöng våldsberättelser
    på det här sättet.

  67. 7:29

    Man kan alltid säga
    att ett verk som Homeros-

  68. 7:32

    -hade en starkt enande funktion.

  69. 7:35

    Det är det första och normerande
    verk som finns.

  70. 7:38

    Man fick språket därifrån,
    man fick sina sagor och sina hjältar.

  71. 7:44

    Ungefär som på sin tid
    Gustav Vasas bibel enade Sverige.

  72. 7:49

    Det finns, åtminstone för mig,
    en tröst i att-

  73. 7:54

    -människor som tiden har tvättat bort
    för tusentals år sen...

  74. 8:01

    ...hade nånstans samma tankar,
    samma känslor, samma hjärtan.

  75. 8:07

    Samma tvivel, samma stolthet...
    Det finns ju en tröst i litteraturen.

  76. 8:27

    Steget mellan antiken och hiphopen
    är egentligen väldigt litet.

  77. 8:33

    De professionella sångarna då
    hette ju till och med rapsoder.

  78. 9:00

    Förr hörde det till allmänbildningen
    att kunna recitera "Iliaden".

  79. 9:05

    Man skulle ställa sig i skolbänken
    och med hög och klar stämma...

  80. 9:10

    "Sjung, o gudinna"-

  81. 9:13

    -"om vreden,
    som brann hos Peliden Akilles."

  82. 9:17

    Med en felfri känsla
    för Homeros versmått.

  83. 9:21

    I nutid känns det som ett stolpigt
    sätt att berätta om actionscener-

  84. 9:26

    -men även om vi känner lite "va?"
    när vi läser det nu-

  85. 9:30

    -så kommer jag inte riktigt ifrån
    vad texten betydde när den kom.

  86. 9:35

    Grekland är ett land med ögrupper.
    Nästan som en handfull stenar-

  87. 9:39

    -som är utkastade i en vattenpöl.

  88. 9:43

    Att ett diktverk
    har haft så stor betydelse-

  89. 9:47

    -för att hålla ihop ett folk
    och skapa och bibehålla en kultur...

  90. 9:51

    För mig är det nästan
    historisk magi.

  91. 10:01

    Det antika Grekland är
    västvärldens vagga, brukar man säga-

  92. 10:06

    -och början på den västerländska
    litteraturhistorien.

  93. 10:09

    Hur levde folket där?
    Vilka historier berättades?

  94. 10:20

    De mykenska civilisationerna faller.
    Varför vet man inte säkert.

  95. 10:24

    Historiker spekulerar om anfallande
    folk från öst, väst eller nord.

  96. 10:29

    De kan också ha drabbats av
    klimatförändringar.

  97. 10:34

    Hur som helst följer en period
    med mindre utvecklad civilisation.

  98. 10:39

    De första olympiska spelen hålls.

  99. 10:42

    Homeros, världens första bästsäljare,
    skriver de 28 000 verser-

  100. 10:48

    -som "Iliaden" och "Odysséen"
    består av.

  101. 10:51

    Hundra år senare
    omger sig poetissan Sapfo-

  102. 10:54

    -med vackra kvinnliga lärjungar
    på ön Lesbos.

  103. 10:59

    Tragedierna börjar framföras,
    men det dröjer inte mer än 50 år-

  104. 11:03

    -så vill folk skratta, och var tredje
    teaterföreställning blir en komedi.

  105. 11:08

    Rika personer måste bekosta det hela,
    annars blir gudarna förbannade.

  106. 11:13

    I den grekiska världen trodde man
    på en väldigt stor mängd gudar.

  107. 11:21

    Dionysos hade
    ett starkt förhållande till kvinnor.

  108. 11:25

    I mytologiska framställningar
    ser man hur-

  109. 11:30

    -kvinnorna i princip har sex
    överallt med mytologiska väsen.

  110. 11:35

    Framför allt satyrer.

  111. 11:38

    Det finns hemska historier om
    hur de börjar slita sönder djur-

  112. 11:44

    -men att de fortsätter i en vild yra
    att faktiskt angripa människor också.

  113. 11:50

    Man tänkte sig
    att kvinnan inte var civiliserad.

  114. 11:55

    Hon behövde tämjas, så att säga.

  115. 12:06

    Sexstrejkardramat "Lysistrate"
    sätts upp för första gången.

  116. 12:12

    Än i dag drar Aristofanes
    monsterhitpjäs-

  117. 12:15

    -fulla hus världen över.

  118. 12:18

    De olympiska spelen
    har redan 400 år på nacken-

  119. 12:21

    -och gymnasier är nu en vida spridd
    företeelse i den grekiska världen.

  120. 12:26

    Ett gymnasium var en plats,
    ordagrant, där man var naken.

  121. 12:32

    Så kallades platsen
    därför att man idrottade naken.

  122. 12:36

    Det var en idrottsplats.

  123. 12:38

    Möjligen band man upp könsorganen
    när man sprang.

  124. 12:42

    I övrigt var man naken.

  125. 12:46

    Att idrotta naken var en markör
    som grekerna använde sig av-

  126. 12:51

    -för att visa
    att man faktiskt var greker.

  127. 12:54

    Ett gymnasium var nåt som också
    kännetecknade en grekisk stad.

  128. 13:00

    Grekerna tyckte väldigt mycket om
    att dela in sig i vi och de.

  129. 13:05

    Vi greker och de, resten.

  130. 13:09

    Trots att de bråkade sinsemellan hade
    de en känsla av att vara ett folk-

  131. 13:15

    -därför att de talade samma språk
    och hade gemensamma gudar.

  132. 13:22

    Det redan stora romarriket
    sväller ytterligare.

  133. 13:25

    Romarna blir nya härskare
    även över den grekiska världen.

  134. 13:30

    De döper om Medelhavet
    till mare nostrum - vårt hav.

  135. 13:34

    En ny tid har kommit.

  136. 13:37

    Grekerna hann med rätt mycket
    under sin storhetstid.

  137. 13:44

    En viktig anledning bakom
    allt det som grekerna åstadkom-

  138. 13:49

    -är förstås
    att det fanns en stor klass slavar-

  139. 13:52

    -som utförde en stor del
    av det manuella arbetet-

  140. 13:56

    -vilket gjorde att andra människor
    kunde ägna sig åt andra ting.

  141. 14:01

    Helt enkelt att tänka,
    att skriva, att gå och rösta.

  142. 14:06

    Hur såg man på folk
    som inte var greker?

  143. 14:09

    De var förstås barbarer.

  144. 14:12

    Ordet kommer från att grekerna tyckte
    att alla som inte pratade grekiska-

  145. 14:18

    -pratade nåt som bara
    lät som "bar-bar-bar-bar".

  146. 14:32

    Långt från teatrarna,
    vinet och värmen i Aten-

  147. 14:36

    -fanns ett annat folk,
    i ett annat land. Sverige.

  148. 14:41

    Här levde människorna i låga,
    långa hus byggda av strå och vass-

  149. 14:46

    -i nåt slags tappert försök
    att hålla iskylan borta.

  150. 14:51

    Tiden var en av de kallaste
    perioderna på flera tusen år.

  151. 14:56

    Även om den muntliga traditionen
    alltid har funnits-

  152. 15:01

    -är det inte så konstigt att det inte
    producerades litterära mästerverk -

  153. 15:06

    -i Sverige då.

  154. 15:08

    950 år efter att Homeros hade skrivit
    sina 28 000 verser på hexameter-

  155. 15:15

    -författade nån på Gotland
    fem bokstäver på en spjutspets.

  156. 15:22

    Gaois.

  157. 15:24

    Man tror att det betyder "skällaren".
    Nåt som låter högt.

  158. 15:29

    Lite hur spjutet viner
    när det har kastats. Gaois...

  159. 15:34

    Ett ganska poetiskt första bidrag
    till svensk litteraturhistoria.

  160. 15:54

    Antikens Grekland
    var ganska länge sen.

  161. 16:01

    Ändå kan man väl inte påstå
    att antiken är omodern.

  162. 16:04

    Än i dag kan man hitta
    massor med kopplingar dit.

  163. 16:08

    Vår gode vän Homeros har ju
    lämnat spår i eftermiddags-tv:n.

  164. 16:13

    Farsan i "Simpsons" heter Homer.

  165. 16:22

    Sparta var en stad där det vanliga
    folket tvingades leva så enkelt-

  166. 16:27

    -att uttrycket "att leva spartanskt"
    blev ett allmänt begrepp-

  167. 16:32

    -och fortfarande är det
    så här 2 400 år senare.

  168. 16:37

    I tjafset med piratkopiering
    har hydran använts som liknelse.

  169. 16:41

    När man hugger av ett huvud
    växer det upp ett nytt.

  170. 16:46

    Då det var förbjudet
    att upprepa sig som författare-

  171. 16:50

    -skrevs väldigt många
    olika dramer och komedier.

  172. 16:54

    Vissa verk har överlevt,
    men majoriteten har försvunnit.

  173. 16:59

    Man kan jämföra hur det är
    med alla bloggarna i dag.

  174. 17:03

    Har man en blogg måste man
    drivas av en uppdateringsstress.

  175. 17:09

    Det låter lite galet,
    men jag skulle nästan vilja påstå-

  176. 17:13

    -att alla bloggare
    är som gamla greker.

  177. 17:24

    Jag går inte riktigt i gång
    på sånt här.

  178. 17:29

    Vill du läsa erotik, så damma av
    de gamla antika verken i stället.

  179. 17:40

    "Rätt, glada hjärta, är det
    att plocka älskogsblom i livets vår."

  180. 17:46

    "Men vem som en gång
    har skådat gnistrande strålar"-

  181. 17:50

    -"från Theoxenos ögon,
    förtäres icke av åtrå."

  182. 17:54

    "Hans svarta hjärta
    har blivit smitt av järn och stål."

  183. 18:00

    "Men jag som vax
    som smälter i solens brand"-

  184. 18:04

    -"tynar bort när jag skådar
    de härliga gossars rundade lemmar."

  185. 18:53

    I dag pratar man om kärlek.
    "Älskar du mig" är den första frågan.

  186. 18:57

    Så gör man inte i antiken,
    så iscensätts aldrig kärlek.

  187. 19:05

    Sexualitet framställs
    som nåt väldigt starkt.

  188. 19:13

    Som en kraft
    som bara biter tag i dig.

  189. 19:17

    Det är nånting som intar dig,
    som du är försvarslös inför.

  190. 19:24

    "Nu förhäxar mig Eros åter en gång"-

  191. 19:27

    -"och driver mig igen
    med tusen försåt"-

  192. 19:30

    -"med sin smäktande blick
    beskuggad av blåsvarta ögonhår."

  193. 19:36

    Man skrev om dels hur det känns-

  194. 19:42

    -hur man upplever
    att vara besatt av Eros.

  195. 19:47

    Det är inga roliga beskrivningar.
    "Nu kommer Eros med sin slägga."

  196. 19:52

    Man kan som Archilochos
    skriva om sexuella möten.

  197. 19:57

    "Jag ska minsann tämja dig
    som en vildhäst."

  198. 20:01

    Det handlar om dominans.

  199. 20:05

    I antiken, i synnerhet i Aten, ser
    homosexuella relationer oftast ut så-

  200. 20:13

    -att det är äldre män
    som uppvaktar yngre pojkar.

  201. 20:18

    Man skulle kunna beskriva det
    som utbytesekonomi.

  202. 20:21

    Den äldre mannen
    ger dig tillträde till...

  203. 20:27

    ...ställen där du får kontakter.

  204. 20:30

    Han lär upp dig i vad det
    kommer att innebära att bli vuxen.

  205. 20:37

    Där finns också en sexuell dimension.

  206. 20:40

    Vad som kallas för interkruralt sex.

  207. 20:43

    Det vill säga sex mellan låren.

  208. 20:50

    Så länge förhållanden
    mellan manligt kön ser ut så-

  209. 20:54

    -är det inget fel med det.
    Det är tvärtom hedervärt.

  210. 21:00

    Så länge som du som atensk man
    är dominant.

  211. 21:04

    Så länge du penetrerar, kan du
    i princip penetrera vem du vill.

  212. 21:09

    Det handlar inte så mycket om
    kön på den du har sex med.

  213. 21:13

    Det handlar om vad du gör.

  214. 21:16

    Att som vuxen man ge en kvinna
    oralsex är mycket värre...

  215. 21:21

    ...i termer av att behålla
    och inte behålla sin manlighet.

  216. 21:35

    "Den himmelska Afrodites kärlek
    har för det första"-

  217. 21:38

    -"inte någon del i det kvinnliga,
    utan bara i det manliga."

  218. 21:42

    "Den är kärleken till pojkar."

  219. 21:46

    "De som är inspirerade av
    denna kärlek inriktar sig därför"-

  220. 21:49

    -"på det manliga könet och älskar
    det därför att det är starkast"-

  221. 21:55

    -"och mest intelligent."

  222. 21:59

    I hur hög grad
    är det rimligt att läsa litteratur-

  223. 22:03

    -som ett fönster in i en annan värld?

  224. 22:06

    Kan man läsa
    och få reda på hur det var?

  225. 22:08

    Eller är litteraturen
    mer fantasimässig än så?

  226. 22:13

    De flesta röster från det klassiska
    Aten är ju den manliga eliten.

  227. 22:19

    Kvinnorna hörs inte. Punkt.

  228. 22:22

    Vad de tyckte och kände
    vet vi bara genom ett filter-

  229. 22:28

    -som i grunden var
    rätt fientligt inställda till dem.

  230. 22:34

    Det som vi måste avstå från är kuken!

  231. 22:37

    Säg efter:
    Jag lovar på heder och samvete-

  232. 22:41

    -att varken make eller älskare
    ska få komma nära mig-

  233. 22:46

    -med sin styva kuk.

  234. 22:49

    Sexstrejk nu! Sexstrejk nu!

  235. 22:55

    Ett exempel på verk
    som tar upp både kvinnor och sex-

  236. 22:58

    -är Aristofanes komedi "Lysistrate".

  237. 23:02

    Den handlar om en grupp kvinnor
    som är trötta på männens krigande.

  238. 23:07

    De bestämmer sig för att få slut
    på krigandet genom att sexstrejka.

  239. 23:13

    Det är ett verk
    skrivet av en man för män.

  240. 23:17

    Man skämtar med kvinnors sexualitet
    som kvinnor kanske inte hade gjort.

  241. 23:23

    Det kanske inte återspeglar
    hur det egentligen var.

  242. 23:27

    Man tyckte att kvinnorna
    hade en omättlig sexualitet-

  243. 23:32

    -som man var tvungen att försöka
    hålla tillbaka på olika sätt.

  244. 23:38

    "Några älskare finns inte röken av."

  245. 23:40

    "Om jag kan finna ett sätt
    att göra slut på kriget."

  246. 23:43

    "Om vi, om kvinnorna, ska tvinga
    männen till att sluta fred"-

  247. 23:47

    -"då är det bara en sak
    som vi måste avstå ifrån."

  248. 23:51

    Kvinnor kommer ju
    ytterst sällan till tals.

  249. 23:57

    Sapfo skriver ju dikter som har
    en stark erotisk prägling, men...

  250. 24:03

    Annars är det inte så ofta
    som kvinnor talar direkt-

  251. 24:08

    -utan det är genom männens
    skrivande och männens perspektiv.

  252. 24:15

    Gudars like tycks mig
    den mannen vara

  253. 24:20

    som sitter framför dig
    och nära intill

  254. 24:26

    Kan höra din ljuva röst
    och ditt underbara skratt

  255. 24:32

    som visst får mitt hjärta
    att bulta i bröstet

  256. 24:38

    Ty när jag ser på dig,
    om så bara för en stund

  257. 24:43

    blir det omöjligt för mig att tala

  258. 25:00

    Hur bevarade man egentligen
    litteraturen i antikens Grekland?

  259. 25:06

    För det mesta gjorde man inte det.
    Eller, jo, fast i minnet.

  260. 25:11

    Det fick ju bli
    med hjälp av sånger och epos.

  261. 25:14

    Och till exempel elegi, klagosången,
    med sitt bestämda versmått.

  262. 25:20

    Hexameterns taktfasthet
    kunde hjälpa minnet på traven-

  263. 25:24

    -så att man kunde berätta
    de långa historierna.

  264. 25:29

    När saker och ting
    sen skulle skrivas ner-

  265. 25:32

    -blev det på papyrus
    eller på lertavlor.

  266. 25:36

    Det allra vanligaste sättet
    att skriva var förstås i sanden.

  267. 25:42

    Hur mycket av
    den grekiska antikens litteratur-

  268. 25:45

    -som blivit till
    på sandkornsknottriga knän-

  269. 25:49

    -och som sen, bokstavligen,
    runnit som sand mellan fingrarna-

  270. 25:54

    -kommer vi aldrig att få veta.
    Det är historia.

  271. 26:07

    Om man vill, så kan man nästan
    gödsla med spår från antiken.

  272. 26:13

    Poeten Johannes Anyuru,
    dramaturgin i Hollywoodfilmer-

  273. 26:18

    -sköna alternativ till nutidens
    porrtidningar och en hel del annat.

  274. 26:25

    Låt oss komma ihåg vad Platon sa:

  275. 26:27

    Kärleken är en allvarlig
    mentalsjukdom.

  276. 26:32

    Jag vet!

  277. 27:38

    "Plejaderna sjunka
    och månen försvinner"-

  278. 27:42

    -"och midnatten kommer,
    minuterna hasta, jag ensam"-

  279. 27:47

    -"får ligga och vänta, ensam."

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Antiken

Avsnitt 1 av 7

Produktionsår:
2010
Längd:
27:55
Tillgängligt till:

Hur såg litteraturen ut i Grekland under antiken och på vilka sätt återspeglas den i dagens samhälle? Antikens Grekland var början på den västerländska litteraturhistorien. Hur levde folket där och vilka historier berättades? Vi tar upp Homeros två epos Odysséen och Iliaden. Göteborgspoeten Johannes Anyuru berättar om sin inspiration från Iliaden i sin diktsamling "Det är bara gudarna som är nya". Filolog Nikoletta Kanavou tolkar Odysséen direkt från Aten och docent Göran Hägg finner likheter mellan antiken och dagens hiphop. En svensk busschaufför läser en antik erotisk dikt för en passagerare och i Aten talar arkeologen Jenny Wallensten om kvinnor och litteraturen. Vi får höra om Aristofanes sexkomedi Lysistrate, i vilken kvinnorna sexstrejkar för att männen ska sluta kriga. Forskaren Dimitros Iordanoglou intervjuas på Saltsjöbadens friluftsbad där han berättar om Eros, manlig dominans och homosexualitet. Programledaren Rebecca Vinterbarn Elg letar efter spår från antiken i dagens samhälle.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Nyckelord:
Antiken, Den grekiska forntiden, Grekisk litteraturhistoria, Grekland, Historia, Litteratur, Litteraturvetenskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Hej litteraturen!

Spelbarhet:
UR.se
Längd:
27:55
TV Hej litteraturen!

Antiken

Avsnitt 1 av 7

Hur såg litteraturen ut i Grekland under antiken och på vilka sätt återspeglas den i dagens samhälle? Hur levde folket där och vilka historier berättades? Vi tar bland annat upp Homeros två epos Odysséen och Iliaden.

  • 2010
  • Gymnasieskola
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
27:56
TV Hej litteraturen!

Medeltiden

Avsnitt 2 av 7

Här får vi följa litteraturutvecklingen under medeltiden och vilken påverkan epoken har på oss idag.

  • 2010
  • Gymnasieskola
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
27:56
TV Hej litteraturen!

Renässansen

Avsnitt 3 av 7

Renässansens litteratur satte berättarens jag i centrum och boktryckarkonsten bidrog till romanens födelse.

  • 2010
  • Gymnasieskola
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
27:56
TV Hej litteraturen!

Upplysningen

Avsnitt 4 av 7

Under upplysningstiden förändras kvinnans status och romanerna slår igenom på riktigt. Politisk medvetenhet, jämlikhet och nya idéer genomsyrar litteraturen under den här tiden.

  • 2010
  • Gymnasieskola
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:05
TV Hej litteraturen!

Romantiken

Avsnitt 5 av 7

Romantikens litteratur satte känslorna i rullning och skapade besatthet. Skräcklitteraturen föddes och vampyren blev en kändis.

  • 2010
  • Gymnasieskola
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
27:56
TV Hej litteraturen!

Realismen

Avsnitt 6 av 7

Realismens författare strävade efter sanningen och den oförskönade vardagen. Vi åker till Ryssland och går i Fjodor Dostojevskijs fotspår samt undersöker varför författare väljer att skriva under pseudonym.

  • 2010
  • Gymnasieskola
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:05
TV Hej litteraturen!

Modernismen

Avsnitt 7 av 7

Modernismen var en tid då författarna ville skapa känslor och uppröra. Vi pratar förbjudna böcker, Franz Kafka och Simone de Beauvoir. Vi diskuterar även framtidens litteratur med en rad inbjudna författare.

  • 2010
  • Gymnasieskola
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:30
TVMer än ett språk

Spanien

Spanien ses som en förebild när det gäller minoritetsspråkens rättigheter. Men historiska motsättningar gör det ändå svårt att komma överens om de olika språkens ställning i landet.

Spelbarhet:
UR.se
Längd:
14:19
RadioPersonligt

Tjejsnack om lycka och olycka

Lycka, olycka, meningen med livet och mobbning bland tjejer på Internet. Natashas, Thereses och Johannas filosofiska reflektioner svävar mellan djup och fnitter alltmedan skolavslutningen i nian närmar sig.