TV

Sexualkunskap

Sexualkunskap

Om Sexualkunskap

Sanna är lärare och skall börja undervisa åttondeklassare i sex och samlevnad. Vi får följa både tonåringarnas liv med deras funderingar kring kärlek och Sannas kamp för att lyckas lära dem det hon vill att de skall ha med sig på vägen. I varje program ställer eleverna frågor som besvaras i ett vetenskapligt reportage och vi får även se ett animerat inslag.

Till senaste programmet

Spela/Pausa Sexualkunskap: Hur smakar sperma?
  1. Jag har aldrig förhållanden
    bara för att ha nån.

  2. Jag måste verkligen vara kär.
    Annars känns det bara fel.

  3. -Vi är i tid!
    -Ni är i tid. Välkomna.

  4. Jag vill inte vara lika bra
    som Slash i Guns N' Roses-

  5. -eller som Ace Frehley i Kiss.
    Jag vill vara bättre.

  6. Hör ni, vi ska börja
    med sex och samlevnad.

  7. Om en stund tar vi lådan. Läxan var-

  8. -att ni skulle fundera över
    några frågor att lägga i lådan.

  9. Fundera en stund till. I slutet
    ställer ni vilka frågor ni vill.

  10. Ingen vet vem som har skrivit vad.
    Under resans gång besvarar vi dem.

  11. Jag hade klassen i sjuan i matte.
    De var hemska och bedrövliga.

  12. "Herregud, vad gör vi? De kan inte
    hålla tyst." Det var kaos.

  13. Det var...en ganska jobbig klass.

  14. Nu har man lärt känna dem. De kan
    vara jobbiga, men är fantastiska.

  15. De vill mycket, och...

  16. Nu släpper jag inte den här klassen.

  17. Nu vill jag ha dem tills de slutar.

  18. Har man bråkat igenom dem...

  19. De har bråkat med mig-

  20. -och jag med dem.
    Då har man en relation.

  21. Jag har gjort en planering,
    som ni får på tekniken och biologin.

  22. Där står det precis
    vad ni ska lära er.

  23. Men ni ska vara med och bestämma.

  24. Nu ska vi göra en mindmap.
    Skriv upp sånt som ni vill prata om-

  25. -och som hör till sex och samlevnad.

  26. Sätt er i små grupper.
    Ni får ungefär tio minuter på er.

  27. Hur är det att vara tonåring?

  28. Ett rent helvete-

  29. -samtidigt som det är
    den bästa tiden i livet, antar jag.

  30. Så säger vuxna ofta.

  31. -Vad är ett rent helvete?
    -Man bråkar ofta med föräldrar.

  32. Du vet, man har ena foten
    i vuxenlivet, andra i barndomen.

  33. Det är svårt att förlita sig
    på den ena eller den andra.

  34. Och sen är det kroppen
    som blir helt fel ibland.

  35. Säg nåt.

  36. Har ni inga funderingar själva?
    I och för sig vet man allting.

  37. -Köns... Skriv "könsorganets delar".
    -Könsorganets delar.

  38. -Vad man ska veta om könsorganet.
    -Det var Oskar som sa det.

  39. -Använda kondom.
    -Positions. Vad?

  40. Hur tjejer och killar blir olika
    behandlade. Och följder-

  41. -i samlivet, kan man ju skriva.

  42. -Vi har ju ganska många.
    -Vi skulle skriva upp allt vi kom på.

  43. Utseendet.

  44. -Utseendefixering.
    -Skriv det. Jättebra.

  45. -Vi har skrivit "orgasm".
    -Vi har med allt nu.

  46. -Varför har man sex?
    -Det är skönt.

  47. -Varför är det skönt, då?
    -Det är varmt. Jag vet inte.

  48. -Vet du inte varför sex är skönt?
    -Nej.

  49. -Då måste vi lära oss det.
    -Det kanske... Jag vet inte.

  50. -Det är nåt i kroppen som börjar.
    -Orgasm. Man blir drogad.

  51. -Blir man drogad?
    -Endorfiner blir ermorfiner.

  52. Läxan.

  53. Tänk om man fick viktig kunskap.

  54. Tänk om man hade kyssar i läxa.

  55. -Vad bra att vi gör läxan ihop.
    -Om man ska bli bra måste man öva.

  56. "Tänk på att inte försöka få in
    hela tungan."

  57. "Det kan vara en bra början att känna
    med tungspetsen på partners läppar."

  58. Jag tror att du får högsta betyg.

  59. Det här var svårt.

  60. Vi har i alla fall två grejer.

  61. Saker som man bör veta.

  62. De viktigaste sakerna.

  63. -Homo- och bisexualitet.
    -Va?

  64. -Ska jag skriva "sexualitet"?
    -Ja.

  65. När var du kär första gången?

  66. Kär på riktigt
    eller första gången jag var "kär".

  67. -På riktigt.
    -Jag vet inte.

  68. Jag vet faktiskt inte.
    Jag har svårt att benämna "kär".

  69. -Låtsaskär, då. När var det?
    -Från att jag började lekis...

  70. ...till jag gick i trean
    var jag jättekär i Hannes.

  71. Vi skulle gifta oss. Jag har en bok
    där jag skrev om hans fina ögon-

  72. -och hans utstående öron
    och hur fin han var.

  73. Sen var vi bästa kompisar ett tag.

  74. Inte bästa kompisar,
    men vi umgicks varje dag.

  75. Vi lekte krig i skogen.

  76. Sen blev vi tillsammans... Ja.

  77. Det var ju aldrig seriöst.

  78. "Nu är vi ihop." "Ja! Men vem
    ska fråga chans? Jag vågar inte."

  79. "Vågar du?" "Nej."
    Vi stod där i en kvart.

  80. "Vem frågar chans, då?"
    Det blev aldrig av.

  81. Hur går det här, då?

  82. -Vi har bara sexfrågor.
    -Det är både sex och samlevnad.

  83. Vad behöver man veta
    som ni tycker är viktigt?

  84. -Hur det är att komma ut.
    -Ja, men... Varför?

  85. -Hur är det att leva med nån?
    -Ja, det är en jättebra fråga.

  86. -Lyssnar du på mig?
    -Nej.

  87. Du ska sköta dig.

  88. -Du får 100 kr om du får G i svenska.
    -Va? MVG var det väl?

  89. Nej, G sa vi.
    Du låg ju på gränsen till IG.

  90. -Sa vi MVG? 50 spänn för G.
    -Okej.

  91. MVG är bra. Om du får IG...

  92. -...blir jag lite konfunderad.
    -Då får jag 200.

  93. Jag såg att du är bra på svenska.
    Hur hamnade du på IG-varning?

  94. Det är inte okej.

  95. -Hur nära står du din pappa?
    -Jag är inte här så ofta.

  96. Vi har bra kontakt ändå.
    Jag ringer till honom då och då-

  97. -när det är nånting.
    Vi brukar prata om spel.

  98. Och...när jag vill köpa
    nånting kanske.

  99. Men jag ringer till honom
    kanske tre gånger i veckan.

  100. När jag är här sitter vi i soffan,
    pratar och kollar på tv.

  101. Så brukar vi ha filmtittarkvällar.

  102. Vi tittar på film
    när alla har lagt sig.

  103. Vi har bra kontakt.

  104. -Var det länge sen de skildes?
    -Jag kommer inte ihåg. Jag var liten.

  105. Jag var nog tre eller fyra
    när de skildes.

  106. Det får du fråga honom om.
    Han vet det bättre än jag.

  107. -Hur är det att ha två familjer?
    -Dubbel julafton och födelsedag.

  108. Ska jag samla in dem nu? Härligt.

  109. Hoppa fram och sätt er framåt.

  110. Tjejer, vänd er också framåt.
    Samla ihop lapparna.

  111. Det är både sex och samlevnad.

  112. "Kärleksproblem.
    Bråk mellan alla slags personer."

  113. Ja. Kärleksproblem.

  114. Det är viktigt att diskutera.
    Det finns inga rätta svar, eller hur?

  115. Det finns ingen sanning.

  116. Sen har vi "storlek". Vad tror vi då?

  117. -Storleken på...?
    -Penisen.

  118. -Eller på vad? Vad kan det vara mer?
    -Skorna.

  119. -Kanske. Vi skriver "storlek".
    -Dåren.

  120. Sen har vi orgasmer. "Skillnad på
    tjejers och killars orgasmer.

  121. Då kan vi skriva "orgasm".

  122. Det räcker. Jag sparar lapparna.
    Det är en jättebra fråga.

  123. Skillnad på tjejers och killars
    förhållande till släkt.

  124. -Blir ni olika behandlade?
    -Ja.

  125. -Jaha. Är det okej?
    -Nej.

  126. Till exempel:
    Jag tror att en kille skulle...

  127. Två syskon är lika gamla -
    en kille och en tjej.

  128. Då får nog killen vara ute längre
    eftersom han är kille.

  129. Han är biffig. Inget skulle hända.

  130. -Får en klen kille vara ute längre?
    -Jag vet inte. Kanske.

  131. Det är inte samma saker
    som händer killar och tjejer.

  132. En tjej kan bli våldtagen. Jag vet
    ingen kille som har blivit det.

  133. Intressant. Kan killar bli våldtagna?

  134. -Hur skriver vi det på ett bra sätt?
    -Könsskillnader.

  135. Titta.
    Ni är fantastiskt duktiga på det här.

  136. Sen är det en jättefin lapp här.
    "Kärlek" med ett hjärta.

  137. Vi skriver det här.

  138. "Tjejers och killars vänskap. Varför
    mognar tjejer tidigare än killar?"

  139. Tycker alla killar att det är så?

  140. Tycker alla killar att det är så? Va?

  141. Tjejerna tycker
    att de mognar tidigare.

  142. Tjejerna tycker så.

  143. -Vadå? På vilket sätt?
    -Det kan vi diskutera, eller hur?

  144. Killarna och tjejerna får säga sitt,
    så ser vi hur det är sen.

  145. "Respekt". Vad tänker ni på då?

  146. Vill nån säga vad ni tänker på?

  147. Man ska respektera varandra
    trots att man inte är lika.

  148. Vi har jobbat med det sen sexårs,
    men alla förstår inte det.

  149. Sen har vi frågan
    "Varför har man sex?"

  150. Ja, det är en bra fråga.

  151. Nu får du skriva så här: "Varför?"

  152. Ämnet är kul eftersom eleverna
    tycker att det är kul.

  153. De vill diskutera.
    Det är deras verklighet.

  154. Man behöver inte motivera dem,
    som med atomfysik. Då säger de:

  155. "Varför ska jag kunna det här?" Några
    kommer aldrig att ha nytta av det.

  156. Men det här rör alla.

  157. Så det är väl därför
    som det är intressant.

  158. Finns det tillfällen
    då det kan bli svårt?

  159. Jag tänker mycket på det.
    Jag är säkert...

  160. Hur jag pratar... Jag har
    inga fördomar mot homosexuella.

  161. Men jag är ändå intrimmad i min
    heteronorm. Jag säger nog saker-

  162. -utan att tänka på det. Om det sitter
    nån elev i klassen och mår dåligt-

  163. -för att jag säger nåt klantigt -
    det tänker jag på.

  164. Men det är så svårt. Jättesvårt.

  165. I stället för att säga
    "tjejen ska träffa en kille"-

  166. -ska man säga "träffa en partner".
    Men det blir inte så.

  167. Det blir kille-tjej.
    Det är jättesvårt.

  168. Jag försöker tänka på det,
    men jag trillar dit.

  169. -Om din farsa kan hämta oss.
    -Vi ska ju hämta guran.

  170. Då kan vi ha Mios.
    Bussen går bara till gymnasiet.

  171. Då får jag gå en halv kilometer.
    Men vi börjar nu, så vi måste dra.

  172. Vi ses.

  173. Eddie, berätta om bandet.

  174. Bandet är ganska nytt.

  175. Fast det är jag som är glöden.

  176. Jag får saker att hända.

  177. Fast det är nog jag
    som har mest intresse för det.

  178. Så...det är jag, Max och Tommy.

  179. Och vi ska försöka spela
    ganska mycket i sommar.

  180. Hur pass bra känner du Max?

  181. Max är som en bror.

  182. Vi har känt varandra sen sexårs.

  183. Man har barndomsvänner.

  184. Bara så du vet: Trummorna är inte
    uppbyggda. De sitter i lösa delar.

  185. Du är högerhänt, eller hur?

  186. Du är intresserad av att spela, va?

  187. Vi är intresserade
    av vilka låtar du ska köra.

  188. Vet du nån låt som du kan?

  189. Nej, inte just nu.
    Men det är lätt att lära sig.

  190. Står man här?

  191. -Vilken musik gillar du?
    -All rock. Allmänt.

  192. Jag kan lyssna på Iron Maiden. Nästa
    sekund lyssnar jag på In Flames.

  193. Vi är mer Guns N' Roses-influerade.

  194. Och Aerosmith - lite glammigt.

  195. Ja, det är bara att prova.

  196. Okej, då kör vi.

  197. -Ja. Ska vi ta nån annan stil?
    -Vi kan köra nåt gammalt.

  198. Ja. - Det lät faktiskt bra.

  199. -Du spelar bra. - Vad tycker ni?
    -Han är skitbra.

  200. Det är inte bara jag som bestämmer.

  201. -Vad tycker du?
    -Då kör vi!

  202. -Om du vill. Satsar du?
    -Jag satsar.

  203. Det blir fan bra.

  204. Ni planerade. Vi sammanställer det.

  205. Men sista stunden i dag
    sätter ni er ensamma.

  206. Ni kan sprida ut er vid diskbänken,
    och nån kan gå ut och sätta sig.

  207. Skriv frågor till frågelådan.

  208. Har alla en penna?
    Ni behöver inte visa frågorna.

  209. Stoppa in dem i lådan.

  210. -Om man inte kommer på nåt?
    -Klura lite och titta på tavlan.

  211. -Är det nåt som du vill fråga om?
    -Nej.

  212. Vad smakar sperma?

  213. Sperma smakar som rå äggvita
    utblandat med saltvatten.

  214. Sperma innehåller lite salt,
    precis som alla kroppsvätskor.

  215. Även om sperma innehåller spermier,
    så är det till några få procent.

  216. Resten är olika vätskor
    från mannens könskörtlar.

  217. I prostatasekret finns magnesium
    och zink, som ger en metallisk-

  218. -och lite besk smak.

  219. Utlösningens mängd ryms i en tesked.

  220. Kort efter utlösningen
    blir vätskan geléartad-

  221. -för att sen återgå
    till lättflytande.

  222. Eftersom kroppsvätskornas lukt
    och smak påverkas av mat och dryck-

  223. -så kan en man till viss del påverka
    smaken på sin sperma.

  224. Vissa aromämnen slår igenom mer:
    vissa frukter, grönsaker och kryddor.

  225. Smärtan som män ibland känner
    efter långvarigt hångel-

  226. -beror på att könskörtlarna
    spänns ut av blodflödet-

  227. -och all vätska som producerats.

  228. Tillståndet är ofarligt och går över-

  229. -antingen vid utlösningen
    eller när den sexuella lusten avtar.

  230. En del män vill fördröja utlösningen
    för att ha penetrerande sex längre.

  231. Ett knep är att tänka på nåt
    som inte har med sex att göra.

  232. Till exempel försöka minnas
    vilka pinkoder och lösenord man har.

  233. Men då förlorar man
    samtidigt njutningen.

  234. Det finns inget som säger att sex är
    bättre om man får orgasm samtidigt.

  235. Sperma smakar lite salt, lite beskt
    och en aning metalliskt.

  236. -Har du stoppat i nån fråga?
    -Jag kommer bara på oseriösa.

  237. -Finns det oseriösa frågor?
    -Ja. Jag trodde inte det.

  238. -Så vi får snacka som vi alltid gör?
    -Va?

  239. Vi får snacka?

  240. Men ni ska föra logg.

  241. Det är inte bara min. Det är allas.

  242. -Kolla!
    -My God! Minns du honom?

  243. Ja, där. Min syster till fjortis.

  244. -Erdis älskling.
    -Alla vet att du är ihop med henne.

  245. Det är så gulligt. Jag lovar.

  246. Är det en tjej eller en kille?

  247. Tjej.

  248. -Hur viktigt är det att ha vänner?
    -Jätteviktigt.

  249. Jag tycker liksom att vänner ingår
    i en liten del av familjen.

  250. Familjen är ju viktigast.

  251. -Varför det?
    -De finns alltid för en.

  252. Det är de som hjälper en att leva.

  253. Att leva ensam är som...

  254. Det är som att spela ensam
    i ett band. Det går inte.

  255. Får man skratta
    när det är sex och samlevnad?

  256. Ja, det är helt okej att skratta
    och tycka att det är pinsamt.

  257. Jag tycker kanske att det är pinsamt.
    Det gör kanske ni också.

  258. Men det gör inget, eller hur. Jag
    vill ju att ni ska komma ihåg nåt.

  259. Ni ska påverka. Om man tycker att
    "nu ska vi prata om det här"...

  260. Vi utvärderar under tidens gång. Ni
    säger vad vi ska prata om och göra.

  261. Inte bara "Det är tråkigt"
    utan "Vi skulle vilja prova det här".

  262. Jag plågar er
    med att ni ska bestämma.

  263. I nian ska ni kunna säga "Det här
    lärde vi oss om sex och samlevnad."

  264. Om vi inte har det - vad gör vi då?

  265. Då får vi göra om
    tills ni blir specialister.

  266. Klockan är tio över. Ni vill sluta.

  267. Men det är bra att prata med
    föräldrarna också. De vet mer än vi.

  268. "Är killar ofta kåta?"

  269. "Vad är meningen med livet?" Hjälp.

  270. Okej, det var lätta frågor...

  271. "Kärlek, var är det? Hur känns det?"

  272. "Vad är skillnaden mellan sex med
    en bullfitta och en vanlig vagina?"

  273. "Hur långt åker penis in i slidan?"

  274. Det finns alla varianter.
    Jättebra frågor.

  275. "Varför blir man behandlad på ett
    dåligt sätt om man är annorlunda?"

  276. Nu känns det stort och jobbigt.

  277. "Är det skillnad på penisar
    från Europa och Asien?"

  278. "Alltså storleken och anatomin."

  279. Det är en lättare fråga
    än vad som är meningen med livet.

  280. "Varför lider ungdomar mycket i dag?"

  281. "Hur gör man om partnern är otrogen?"

  282. Ja, det här är svårt.

  283. När det kommer så här mycket...

  284. Som sagt var: Vad enkelt
    det var med penisfrågorna.

  285. Ge mig mer såna.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Hur smakar sperma?

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
2010
Längd:
28:01
Tillgängligt till:

När läraren Sanna ska starta sex- och samlevnadsundervisningen så visar det sig att åttorna har egna funderingar om livet och kärleken. I ett vetenskapsreportage lär vi oss hur sperma smakar, och i det animerade inslaget får klassen kyssar som läxa!

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Sexualkunskap, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Nyckelord:
Pedagogik, Pedagogisk metodik, Sexologi, Sexualkunskap, Sexualundervisning, Undervisning, Undervisning i medicin, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Sexualkunskap

Sexualkunskap: Hur smakar sperma?
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:01
TV Sexualkunskap

Hur smakar sperma?

Avsnitt 1 av 8

När läraren Sanna ska starta sex- och samlevnadsundervisningen så visar det sig att åttorna har egna funderingar om livet och kärleken. I ett vetenskapsreportage lär vi oss hur sperma smakar, och i det animerade inslaget får klassen kyssar som läxa!

  • 2010
  • Lärarfortbildning
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Sexualkunskap: Vad är kärlek och hur känns det?
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:04
TV Sexualkunskap

Vad är kärlek och hur känns det?

Avsnitt 2 av 8

Sanna undervisar eleverna i könens anatomi och lär sig många nya könsnamn. Max och hans mamma diskuterar hur han ska göra när han träffar någon från nätet. Hanna, 15 år, berättar hur det känns att vara kär i fästmannen Sonny. Vi lär oss också vad slidkransen för något.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Sexualkunskap: Är killar ofta kåta?
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:02
TV Sexualkunskap

Är killar ofta kåta?

Avsnitt 3 av 8

Sanna och hennes elever går igenom vad som händer i kroppen under puberteten. Sofia vill sova i sin mammas säng ibland men piercar sig samtidigt i tungan mot mammans vilja. Max ger Amelie råd om hur hon ska komma vidare efter att ha gjort slut med sin kille.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Sexualkunskap: Första gången
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:01
TV Sexualkunskap

Första gången

Avsnitt 4 av 8

Frågan om varför man får orgasm besvaras i ett vetenskapsreportage. Amal drömmer om att bli läkare och praoar på ett äldreboende. Hon tycker inte att hon har tid att vara kär för hon måste plugga. Amelie förklarar skillnaden mellan nätvänner och verkliga vänner. Programmet innehåller en tecknad sexscen.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Sexualkunskap: Vad är det som är roligt med sex?
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:00
TV Sexualkunskap

Vad är det som är roligt med sex?

Avsnitt 5 av 8

Sanna vill få eleverna att intressera sig för preventivmedel och könssjukdomar. Katolska Mirjam berättar varför hon tycker att det är fel att använda kondom. Dagens elevfråga: Vad är roligt med sex? Ett tecknat inslag beskriver hur man skyddar sig med preventivmedel.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Sexualkunskap: Förälskad
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:03
TV Sexualkunskap

Förälskad

Avsnitt 6 av 8

Eleverna ska försöka föreställa sig sin drömpartner. Hawzhins kompis får arga sms från pojkvännen som tycker att hon har för korta shorts. Det tecknade inslaget handlar om tjejen som är kär i sin tjejkompis. Programmets elevfråga: Varför ser tjejer killar som horor ibland?

  • 2010
  • Lärarfortbildning
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Sexualkunskap: Var sitter G-punkten?
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:04
TV Sexualkunskap

Var sitter G-punkten?

Avsnitt 7 av 8

Max funderar över vad kärlek är och hur man vet att man är kär. Noor känner sig som en tjej men tycker att hon har en pojkes personlighet. Issam tycker att killar och tjejer måste vara på särskilda sätt, men undrar om det egentligen är rätt. Vi ser även ett tecknat inslag om onani.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Sexualkunskap: Är jag heterosexuell?
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:04
TV Sexualkunskap

Är jag heterosexuell?

Avsnitt 8 av 8

Amelie berättar om hur det är att vara mitt i puberteten och om att känna skillnaden mellan vänskap och förälskelse. Och Eddie pratar om hur det känns att bli vuxen. Ämnet från klassens frågelåda handlar om hur man kan förbättra sitt självförtroende.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
  • Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & biologi

UR Samtiden - Psykisk ohälsa: Tillsammans gör vi skillnad
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
15:53
TVUR Samtiden - Psykisk ohälsa

Tillsammans gör vi skillnad

På temat "Tillsammans gör vi skillnad" presenterar Sven Bremberg från Folkhälsoinstitutet och Institutionen för folkhälsovetenskap vid KI, Lars Hellgren från Socialstyrelsen och Sabina Wikgren Orstam från Sveriges kommuner och landsting, sina verksamheter.

Tonår: Hedersrelaterat våld
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
29:26
RadioTonår

Hedersrelaterat våld

Vi möter Sara Mohammed som är ordförande i föreningen "Glöm aldrig Pela och Fadime" som arbetar mot hedersrelaterat våld.