TV

Kärlek och disciplin

Kärlek och disciplin

Om Kärlek och disciplin

Om diskussionen om uppfostran och utbildning - från antiken fram till idag. Redan hos de antika grekerna kan vi i texter följa diskussionen om vilka kunskaper en människa behöver för att utvecklas på bästa sätt. Och debatten om hur uppfostran och utbildning skall gå till pågår än idag. Är människor måttlösa, offer för sina drifter och måste disciplineras för att lära sig någonting? Eller är det bara kärleksfull uppmuntran som behövs för att alla skall blomma? Vi reser genom olika tidsepoker och presenterar några giganter ur idéhistorien med hjälp av deras egna citat. Speakertexten är skriven av Sven-Eric Liedman, professor i idéhistoria.

Till senaste programmet

Spela/Pausa Kärlek och disciplin: Upplysningen

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Upplysningen

Avsnitt 4 av 7

Produktionsår:
2010
Längd:
5:04

1700-talet var ett århundrade med snabb och vidsträckt kunskapsspridning, trots att skolorna länge var ett privilegium för ett fåtal. Utvecklingen av handel och manufaktur gjorde det nödvändigt med utbildningar av mer praktiskt slag. Vissa kunskaper som vi idag uppfattar som ytterst elementära, som till exempel multiplikationstabellen, hörde inte hemma i den traditionella utbildning som riktade sig till lärda yrken som präst, jurist eller läkare. Det är upplysningstid, och en av upplysningens avgörande idéer är att förnuftiga och nyttiga kunskaper ska spridas till så många människor som möjligt.

Ämnen:
Historia, Pedagogiska frågor
Nyckelord:
Renässansen, Undervisning, Uppfostran, Uppfostrans filosofi, Utbildning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Kärlek och disciplin

Kärlek och disciplin: Antiken
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
4:44
TV Kärlek och disciplin

Antiken

Avsnitt 1 av 7

Vilken typ av kunskaper behöver en människa för att utvecklas på bästa sätt? Frågan diskuterades redan i antikens Grekland. Sofisterna, en grupp filosofer och fria lärare, satte förmågan att övertyga andra människor högt, medan Platon ville lära ut sådant som är entydigt sant och gott.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
Beskrivning
Kärlek och disciplin: Renässans och reformation
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
5:52
TV Kärlek och disciplin

Renässans och reformation

Avsnitt 2 av 7

Under långa perioder i kristendomens historia trodde man att en människa bar arvsynden med sig in i livet. Det krävdes sträng disciplin för att hålla barnet och den unge till dygdens väg. Under renässansen började dock dessa ideal att ifrågasättas allt mer.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
Beskrivning
Kärlek och disciplin: 1600-talet
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
5:02
TV Kärlek och disciplin

1600-talet

Avsnitt 3 av 7

I skolorna på 1600-talet skulle både latmasken och syndfullheten i människan tuktas. Två av de stora utbildningstänkarna under denna tid som gick tvärs emot det mesta i sin samtid var Johan Amos Comenius och René Descartes.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
Beskrivning
Kärlek och disciplin: Upplysningen
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
5:04
TV Kärlek och disciplin

Upplysningen

Avsnitt 4 av 7

En avgörande idé under 1700-talet var att förnuftiga och nyttiga kunskaper skulle spridas till så många som möjligt. Kunskaper som vi idag uppfattar som ytterst elementära, som till exempel multiplikationstabellen, saknades i den traditionella utbildning som riktade sig till lärda yrken.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
Beskrivning
Kärlek och disciplin: Reform och revolution
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
5:36
TV Kärlek och disciplin

Reform och revolution

Avsnitt 5 av 7

Utbildningsideologen Wilhelm von Humboldt var en av arkitekterna bakom reformerna av skolorna i 1800-talets Preussen. Hans idéer om bildning och utbildning har inspirerat ända in i vår tid.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
Beskrivning
Kärlek och disciplin: Folkbildning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
5:01
TV Kärlek och disciplin

Folkbildning

Avsnitt 6 av 7

I mitten av 1800-talet öppnades folkhögskolor för dem som inte haft möjligheter att gå i den traditionella skolan. De framväxande folkrörelserna startade efter hand egna högskolor och utvecklade också andra former för folkbildning.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
Beskrivning
Kärlek och disciplin: Informationssamhälle
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
5:14
TV Kärlek och disciplin

Informationssamhälle

Avsnitt 7 av 7

Tillgängligheten är ett av de mest avgörande dragen i det tidiga 2000-talets värld, så mycket mer har kommit inom räckhåll för allt fler. Om en uppgift finns några knapptryckningar bort på Internet, så kan man tro att det är enkelt att göra den till kunskap. Men i denna föreställning lurar en missuppfattning om vad kunskap egentligen är.

  • 2010
  • Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & historia

Historiepolisen: Ett förord till dig som pedagog
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
4:29
TVHistoriepolisen

Ett förord till dig som pedagog

Introduktionsprogram till serien Historiepolisen.

När barnet blev barn: Det arbetande barnet
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
5:13
TVNär barnet blev barn

Det arbetande barnet

När den allmänna folkskolan infördes i Sverige på 1840-talet protesterade många föräldrar mot att barnen genom att gå i skolan inte längre kunde bidra till familjens försörjning.