TV

Barn utan papper

Barn utan papper

Om Barn utan papper

Om flyktingbarn som lever gömda efter att deras ansökan om asyl avslagits eller i väntan på att deras fall ska omprövas. Vi fokuserar på barnens rättigheter och vad samhället bör göra för att hjälpa dessa utsatta barn. Hur ska den svenska skolan kunna svara upp mot papperslösa elevers enorma behov att bli sedda och få känna trygghet? Hur ska man undervisa dem? Enligt Barnkonventionen har alla barn rätt till skola, men lever Sverige upp till denna konvention?

Till första programmet

Barn utan papper: Rätten till skola
  1. 0:34

    I Sverige har vi överlåtit de svåra
    moraliska och juridiska besluten-

  2. 0:41

    -om gömda flyktingbarns rätt till
    skolgång på rektorer och lärare.

  3. 0:47

    Det är fegt.
    Nu ska vi stifta en tydlig lag.

  4. 0:51

    Barn har rätt att gå i skolan.

  5. 0:54

    Om vi kunde säga att gömda barn har
    rätt till skola skulle det gå snabbt.

  6. 1:00

    Därför ska rätten införas
    i svensk lagstiftning.

  7. 1:05

    Skolminister Jan Björklund
    har utlovat det gång på gång.

  8. 1:10

    Att det ska bli så.
    Att regeringen har bestämt det.

  9. 1:14

    Men när det kommer till kritan
    så kommer aldrig propositionen.

  10. 1:28

    Det är många som lever gömda i Europa
    i dag.

  11. 1:33

    Man räknar med över fem miljoner
    bara inom EU-området.

  12. 1:38

    Man måste komma ihåg
    varför människor kommer hit-

  13. 1:43

    -när det gäller barn,
    både ensamkommande och de med familj.

  14. 1:48

    De kommer nästan aldrig för spänning
    eller som lycksökare.

  15. 1:54

    De kommer av desperation

  16. 2:01

    Vi har alltid jagats av polisen.

  17. 2:06

    Hela livet. Av militärer och poliser.

  18. 2:11

    De ville att vi skulle bli militärer.

  19. 2:18

    Jag har ju redan gett er mat.
    Just det.

  20. 2:26

    -Hej då en stund.
    -Hej då.

  21. 2:29

    Vi är gömda här-

  22. 2:32

    -och har inte gått i skolan mycket.

  23. 2:41

    En familj ena veckan,
    och en annan familj två veckor.

  24. 2:48

    Vi fick veta om familjen
    förra försommaren.

  25. 2:53

    Då hade de flyttat runt veckovis
    hos olika i familjer i nästan ett år.

  26. 3:00

    De besökte oss
    tillsammans med en annan familj.

  27. 3:04

    När vi hörde om deras situation-

  28. 3:07

    -så tänkte vi att de kunde få bo
    i en lägenhet vi har i ett annat hus.

  29. 3:13

    När den blev tom
    så öppnades möjligheten.

  30. 3:16

    Då frågade de
    hur länge de fick bo här.

  31. 3:21

    De får stanna tills det händer något,
    tills vi vet om uppehållstillstånd.

  32. 3:42

    Vi har inte gått i skolan länge
    i Eritrea heller-

  33. 3:46

    -eftersom vi har varit på flykt
    mycket.

  34. 3:50

    Var ligger Eritrea?

  35. 3:54

    Eritrea ligger här.

  36. 3:57

    Vi gick till Sudan.

  37. 4:01

    Och sedan till Libyen.

  38. 4:06

    Och sedan till Italien.

  39. 4:11

    Och Sverige.

  40. 4:14

    -Det är en lång resa.
    -Ja.

  41. 4:17

    -Hur lång tid tog den?
    -Jag vet inte.

  42. 4:22

    Tog den månader eller år?

  43. 4:27

    År.

  44. 4:33

    Vi trodde inte
    att vi skulle få fler problem.

  45. 4:38

    Vi trodde aldrig att vi skulle
    få vänta på uppehållstillstånd.

  46. 4:43

    Hur länge har ni levt så här?

  47. 4:46

    I ett och ett halvt år.

  48. 4:52

    Jag ser på tv, oroar mig
    och tänker mycket.

  49. 5:01

    Jag är hemma.

  50. 5:17

    I Sverige har vi en tendens
    att tro att vi är perfekta-

  51. 5:21

    -och att vi lever upp till regler om
    mänskliga rättigheter mer än andra.

  52. 5:27

    I nästan vilket annat EU-land
    som helst-

  53. 5:31

    -så hade det sett bättre ut.

  54. 5:35

    Det är bara Bulgarien, Ungern,
    Lettland, Litauen och Sverige-

  55. 5:40

    -som inte garanterar utbildning
    för papperslösa barn.

  56. 5:58

    Vi samlar in fakta och information-

  57. 6:03

    -om läget för grundläggande
    rättigheter i EU.

  58. 6:07

    Syftet är att de som arbetar
    politiskt i Europa-

  59. 6:11

    -ska ha en bättre sakkunskap
    att stå på.

  60. 6:16

    Respekten för mänskliga rättigheter
    är generellt stor i Sverige.

  61. 6:21

    Det är antagligen därför
    som det här är förvånande.

  62. 6:28

    FN:s kommitté för barns rättigheter-

  63. 6:33

    -har kritiserat Sverige för det här
    vid varje besök, ganska länge nu.

  64. 6:38

    Myndigheterna tvekar nog för att
    man anser att de inte borde vara här.

  65. 6:44

    De har inte fått tillstånd
    och bör därför åka härifrån.

  66. 6:48

    Om man startar en utbildning
    så blir de fast.

  67. 6:54

    Men det skälet är inte giltigt.

  68. 6:58

    När jag satt i FN:s barnkommitté
    och diskuterade det här ingående-

  69. 7:05

    -slog vi fast att det är uppehålls-
    landet som ska ge barnen utbildning.

  70. 7:11

    Oavsett om närvaron har reglerats
    eller inte.

  71. 7:14

    Vi från Framtidskommissionen
    är glada att så många är här-

  72. 7:19

    -på seminariet om framtida hot
    mot mänskliga rättigheter i EU.

  73. 7:23

    Enligt en rad konventioner, särskilt
    FN:s konvention om barns rättigheter-

  74. 7:29

    -har alla barn rätt
    till gratis grundskoleutbildning.

  75. 7:36

    Men i praktiken exkluderar
    lagstiftningen i flera medlemsländer-

  76. 7:41

    -barn till gömda flyktingar
    från denna grundläggande rättighet.

  77. 7:48

    I Europa finns en rad problem
    när det gäller gömda flyktingar.

  78. 7:55

    De står på sätt och vis
    utanför samhället-

  79. 8:00

    -men de är ändå människor,
    och det glöms ofta bort.

  80. 8:04

    De har inte uppehållstillstånd
    och får inte stanna.

  81. 8:09

    Men de är här,
    och så länge de är det-

  82. 8:12

    -ska vi bemöta dem respektfullt
    enligt grundläggande rättigheter.

  83. 8:45

    Pilot. Det vill jag bli.

  84. 8:50

    Jag vill köpa ett stort hus.

  85. 8:54

    Och jag ska ha hund. En stor hund.

  86. 8:59

    Och häst och katt.

  87. 9:02

    Och lite änder.

  88. 9:05

    Jag vill jobba inom el-

  89. 9:09

    -men det är inte säkert
    att jag kan det.

  90. 9:12

    -Du behöver bra betyg.
    -Ja, man behöver bra betyg.

  91. 9:18

    -Och det har jag inte.
    -Du måste vara bra på matematik.

  92. 9:23

    Man måste ha bra betyg.

  93. 9:42

    Jag känner att det inte är någon idé
    att gå i skolan-

  94. 9:46

    -eftersom jag har missat så mycket.

  95. 9:51

    Att gå i skolan i ett år
    ger inget jobb.

  96. 10:00

    Det är inte många som får jobb
    efter 6-7 år.

  97. 10:06

    Vi har bara gått ett år
    utan att det har blivit oroligt.

  98. 10:14

    Då klarar man det inte.

  99. 10:27

    Jag vill jobba inom el-

  100. 10:30

    -men det är inte säkert
    att jag kan det.

  101. 10:34

    -Du behöver bra betyg.
    -Ja, man behöver bra betyg.

  102. 10:39

    Man ser vad mänskliga rättigheter
    betyder när man ser den här filmen.

  103. 10:45

    Han är en ung person
    som ser sin framtid.

  104. 10:49

    Han säger att han vill bli
    elektriker.

  105. 10:52

    "Jag vill jobba med el
    när jag blir stor."

  106. 10:56

    Hans bror säger
    att han måste vara bra på matematik.

  107. 10:59

    Och han kan inte gå i skolan.

  108. 11:03

    Lite nu och då, men han inser
    att ett år inte räcker.

  109. 11:09

    Man vill ha bidragande medborgare.

  110. 11:12

    Om han får stanna
    är det vad som förväntas av honom.

  111. 11:17

    Om han måste tillbaka till hemlandet
    förväntas han också bidra.

  112. 11:24

    Hur man än vänder och vrider
    så kan det inte fortsätta så här.

  113. 11:31

    Majoriteten av EU:s länder
    garanterar rätt till utbildning-

  114. 11:36

    -eftersom det är en generellt erkänd
    rättighet som gäller alla.

  115. 11:45

    Det fungerar
    i en del andra länder i Europa.

  116. 11:49

    I Italien finns det många problem
    i bemötandet av migranter-

  117. 11:55

    -men om ett barn dyker upp i skolan
    så har det rätt till skolgång.

  118. 12:02

    Lärarna undersöker inte
    om de har sina papper i ordning-

  119. 12:06

    -och rapporterar inte till
    myndigheter att de är obehöriga.

  120. 12:11

    Barnen har ett skydd
    när det gäller deras status.

  121. 12:16

    Vi får skämmas. Det är normalt i
    västländer att alla får gå i skolan.

  122. 12:21

    Både socialdemokratisk
    och borgerlig regering har lovat-

  123. 12:26

    -att det ska lagstadgas
    att alla får gå i skolan.

  124. 12:30

    Det har inte kommit något lagförslag-

  125. 12:35

    -men det har utlovats gång på gång.

  126. 13:02

    Jag skriver om och målar
    allt som har hänt oss.

  127. 13:07

    För alla ska kunna läsa om
    hur andra har det, inte bara vi.

  128. 13:16

    Vad är det för båt?

  129. 13:19

    Det är gummibåten som vi åkte med
    till Italien.

  130. 13:27

    Här är mamma, och det här är vi.

  131. 13:35

    Man väntar bara på
    att båten ska välta.

  132. 13:40

    På att man ska dö.

  133. 13:48

    Mamma hamnade under den.

  134. 13:53

    Aron...

  135. 13:57

    Nej, jag vet inte var han var då.

  136. 14:02

    Hos mamma kanske. Vi hade flytvästar.

  137. 14:08

    Fast de var för stora.

  138. 14:14

    Men det var någon
    som trampade på mig-

  139. 14:18

    -och drog upp mig.

  140. 14:24

    Mamma stod och grät.

  141. 14:28

    Hon trodde
    att jag och Aron hade dött.

  142. 14:33

    Vi stod framför henne,
    men hon grät länge.

  143. 14:49

    Det viktigaste för barn
    som har sådana erfarenheter-

  144. 14:54

    -är att få en stabil miljö

  145. 14:57

    Ofta är även familjebilden
    svår för dem.

  146. 15:02

    Föräldrar kan vara frånvarande
    och ha genomgått svåra upplevelser.

  147. 15:07

    De har ibland svårt att agera
    lugnt och tryggt som föräldrar bör.

  148. 15:14

    Skolan får särskilt stor betydelse
    för dem.

  149. 15:17

    Det är den andra möjliga
    trygghetsfaktorn.

  150. 15:20

    Om de inte får gå till skolan
    och ha en lärare som de litar på-

  151. 15:25

    -så blir i många fall
    hela deras tillvaro-

  152. 15:30

    -så fylld av osäkerhet
    att det blir en dålig start i livet.

  153. 15:42

    Jag sover.

  154. 15:44

    Jag äter och sover, äter och sover.

  155. 15:59

    Hur länge sedan var det
    du fick brevet?

  156. 16:03

    Jag vet inte. Det har jag glömt.

  157. 16:12

    Hur gick det till
    när ni fick sluta i skolan?

  158. 16:17

    -Vi fick inte ens...
    -Vi hann inte säga hej då.

  159. 16:22

    Det var helg när vi fick reda på det.

  160. 16:27

    Vad hade hänt om ni hade gått
    tillbaka till skolan?

  161. 16:32

    Då skulle polisen ta oss.

  162. 16:37

    Våra klasskamrater och lärare-

  163. 16:41

    -skulle ju bli glada.

  164. 16:45

    Men polisen skulle nog komma direkt.

  165. 16:49

    Det måste vara skadligt
    för vilken människa som helst.

  166. 16:53

    Att vara utestängd.

  167. 16:56

    Jag vet att mina jämnåriga finns där,
    men jag får inte vara med.

  168. 17:03

    Tillhörigheten,
    att få höra till en grupp-

  169. 17:09

    -och vara efterfrågad
    och bli medbjuden.

  170. 17:12

    Att aldrig få uppleva det
    är förödande.

  171. 17:16

    Mycket stress. Och mycket som tär.

  172. 17:21

    "Vad sa migrationsverket?"

  173. 17:26

    "Vad sa domstolen?"
    Jag är mycket rädd.

  174. 17:29

    Mamma är vaken om nätterna
    och gråter.

  175. 17:35

    Vi hör det ofta.

  176. 17:40

    Vi sover inte heller bra.

  177. 17:44

    Aron gråter på nätterna.

  178. 17:47

    Han drömmer något
    och pratar i sömnen hela tiden.

  179. 18:10

    Jag har inte jagats av polisen
    i två eller tre år.

  180. 18:16

    Två eller tre år när jag var liten.

  181. 18:21

    Men vi har jagats av polisen
    fram tills nu - alltid.

  182. 18:33

    När man ser hur de lever,
    vilken press de är under-

  183. 18:39

    -och vilka svårigheter de utsätts för
    så reser det viktiga frågor-

  184. 18:45

    -om graden av humanitet och empati
    i våra samhällen.

  185. 18:50

    De är många, men inte så många
    att vi översköljs av problemet.

  186. 18:56

    Vi kan lösa det om vi vill.

  187. 18:59

    Det handlar om några få avgörande år
    i en ung människas liv.

  188. 19:05

    Man kan inte skjuta upp
    rätten till utbildning i fem år.

  189. 19:10

    Grundutbildning sker
    medan barnet är ungt.

  190. 19:16

    Inte när barnet har blivit tonåring
    eller ännu äldre.

  191. 19:20

    -Tre år. Varför tar det sådan tid?
    -Det är komplicerat.

  192. 19:25

    Om vi kunde säga att gömda barn har
    rätt till skola skulle det gå snabbt.

  193. 19:30

    Problematiken ligger
    i följdregleringarna.

  194. 19:34

    Om vi ger dem rätt att gå i skolan
    kan då polisen gå in på skolan-

  195. 19:39

    -hämta barnet och utvisa familjen?

  196. 19:44

    Om det är så vågar föräldrarna
    ändå inte skicka dit dem.

  197. 19:50

    Vad skulle hända
    om ni fick uppehållstillstånd?

  198. 19:54

    -Hur skulle du vilja ha det?
    -Vi skulle gå i skolan utan oro.

  199. 20:01

    Vi skulle inte vara rädda
    på nätterna.

  200. 20:07

    En fråga som diskuteras är
    om polisen ska kunna hämta dem.

  201. 20:11

    Ni verkar vara oense i regeringen.
    Är det därför det tar tid?

  202. 20:17

    -Nej, det tror jag inte.
    -Är ni överens alltså?

  203. 20:21

    Det kommer ju att bli lagstiftning
    så småningom.

  204. 20:24

    Det handlar inte om att vara överens,
    utan om en rad svårknäckta nötter.

  205. 20:50

    Här är morgonekot. Regeringen
    har lagt fram höstbudgeten.

  206. 20:55

    Papperslösa flyktingbarn
    får laglig rätt till skolgång.

  207. 20:59

    Nu står det klart att det blir
    från och med den 1 juli 2013.

  208. 21:04

    Kommunerna får 25 miljoner kronor
    nästa år för att bekosta reformen.

  209. 21:09

    -Innebär det att de får gå i skolan?
    -Ja, naturligtvis.

  210. 21:14

    Om jag utryckte mig oklart
    så är det ändå en tillståndsfråga.

  211. 21:20

    Att man får gå i skolan innebär inte
    att man har tillstånd att vistas här.

  212. 21:26

    Om Moderaterna hade egen majoritet
    hade vi inte genomfört förslagen.

  213. 21:32

    Vi har en annan uppfattning i de här
    frågorna och det gäller fler partier.

  214. 21:39

    Vi är inte ensamma om att tycka så,
    och jag syftar inte bara på SD.

  215. 21:45

    Barnkonventionen är stark.
    Den står på barnens sida.

  216. 21:50

    Det är viktiga principer.

  217. 21:53

    Det utgår vi från att regeringarna
    förstod när de godkände den.

  218. 21:59

    Det är så det fungerar.

  219. 22:02

    Det är en värdefull konvention-

  220. 22:05

    -som vi bör backa upp
    med alla resurser vi har i Sverige.

  221. 22:09

    Barnkonventionen
    kan tolkas på olika sätt.

  222. 22:12

    Man ska komma ihåg
    att olika stater också gör det.

  223. 22:16

    Precis som man gör
    med många internationella dokument.

  224. 22:20

    Sverige är inte sämst i klassen
    som det framhålls.

  225. 22:24

    Det finns många andra rättsstater
    med god ekonomi-

  226. 22:29

    -som för en liknande politik.

  227. 22:32

    Att polisen kan gå in i skolan
    och leta efter papperslösa-

  228. 22:38

    -har ni diskuterat det?

  229. 22:40

    Det är centrala frågor. Vi kommer
    aldrig att ha frizoner i Sverige.

  230. 22:47

    Det vore väldigt konstigt. Får inte
    polisen göra sitt jobb på skolor?

  231. 22:51

    Vad blir då nästa grej?
    Sjukhus, hotell och restauranger?

  232. 22:58

    Vi kan inte ha en ordning
    där delar av samhället lyfts ut.

  233. 23:02

    Det ska vara lika för alla,
    men polisen situationsanpassar.

  234. 23:09

    Det finns ingen säkerhet
    och flera praktiska saker är olösta.

  235. 23:15

    Får jag följa med på utflykt?
    Får jag betyg? Kan jag söka vidare?

  236. 23:21

    Det som behöver lösas är
    hur man ska få ett regelsystem...

  237. 23:30

    ...som ger barnen säkerhet.

  238. 23:48

    Jag vet inte.

  239. 23:54

    "Migrationsverket beviljar dig
    permanent uppehållstillstånd."

  240. 23:59

    Va?

  241. 24:07

    -Va?
    -Grattis.

  242. 24:11

    Härligt!

  243. 24:15

    "Personer i militärför ålder
    som har lämnat Eritrea olagligt"-

  244. 24:20

    -"riskerar att anklagas för avvikelse
    från nationaltjänst."

  245. 24:24

    "Oavsett om de redan
    har slutfört militärtjänsten"-

  246. 24:28

    -"eller blivit demobiliserade,
    kan de straffas."

  247. 24:33

    "De som lämnar landet legalt
    löper inte samma risk."

  248. 24:38

    Jesus, tack så mycket. Tack.

  249. 24:45

    Du riskerar
    att hamna i militärtjänsten.

  250. 24:49

    Det är därför ni har fått stanna.

  251. 24:54

    -På Arons födelsedag.
    -Ja, nu får ni ringa till honom.

  252. 24:59

    Ja, vilken födelsedagspresent.

  253. 25:02

    Hallå?

  254. 25:05

    Hur mår du?

  255. 25:08

    Varför svarar du inte när vi ringer?

  256. 25:13

    Är det din födelsedag i dag?

  257. 25:18

    Vi har fått uppehållstillstånd.

  258. 25:21

    Låt mig berätta.

  259. 25:28

    Det är sant.

  260. 25:30

    Han trodde mig inte.

  261. 25:33

    Hej, det är Lena.

  262. 25:35

    Vet du att du har fått
    en jättefin present i dag?

  263. 25:40

    Ni får stanna i Sverige.
    Ni har fått uppehållstillstånd.

  264. 25:46

    Vi läser det noga.

  265. 25:50

    Ja, du får läsa det noga.

  266. 25:55

    Det var chockerande
    och väldigt överraskande-

  267. 25:59

    -för både familjen och oss.

  268. 26:01

    Det är en oerhörd lättnad.
    Vi har ju talat om det hela tiden.

  269. 26:06

    Men det var som att gå in
    i en stor tomhet.

  270. 26:09

    Vi har levt så nära inpå,
    och så kommer det.

  271. 26:13

    Vad gör vi nu?
    Resten av livet återstår.

  272. 26:30

    Vi måste inse att många gömda
    flyktingar blir kvar i Europa.

  273. 26:37

    Och om vi handikappar barnen
    i början av livet-

  274. 26:43

    -kan vi inte förvänta oss
    annat än problem i framtiden.

  275. 26:49

    Vi vill ju ha nytta av dem
    på arbetsmarknaden-

  276. 26:53

    -av deras kreativitet och kunskap.

  277. 26:56

    Mycket mer går förlorat på lång sikt-

  278. 27:01

    -om vi utestänger dem,
    än om vi tar oss an dem.

  279. 27:07

    Nej, vad liten.

  280. 27:11

    Den är ganska stor.

  281. 27:18

    Nu är den död.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Rätten till skola

Avsnitt 3 av 4

Produktionsår:
2012
Längd:
28:30
Tillgängligt till:

Någonstans i Sverige lever en splittrad eritreansk flyktingfamilj gömd. Bakom sig har de en flykt fylld av umbäranden och traumatiska upplevelser. Sedan ankomsten till Sverige har familjen under ett och ett halvt års tid flyttat mellan ett trettiotal gömställen. Möjligheten till kontinuerlig skolgång har varit i det närmaste obefintlig för sönerna i familjen, som genom den långa flykten förlorat många år av utbildning. Sverige har fram till hösten 2012 saknat lagstiftning om asylsökande flyktingbarns rätt till utbildning, trots att Barnkonventionen tydligt slår fast denna rätt. Men med regeringens höstbudget kom beskedet att papperslösa barn ska få gå i skola från mitten av 2013. Det kommer att få konsekvenser för de många flyktingbarn som idag lever gömda i landet.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Skola och samhälle, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration
Nyckelord:
Flyktingbarn, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Samhällsvetenskap, Skolan, Sociala frågor, Sverige, Undervisning, Utbildning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Barn utan papper

Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:32
TV Barn utan papper

En viktig vuxen

Avsnitt 1 av 4

Pia Lundgren arbetar på en skola som undervisar gömda flyktingbarn. Hon har sett många av sina elever utvisas. Mohammed som älskar matte är en av dem. Pias roll är att i första hand finnas där som vuxen. Skolsköterskan Eva Hamad menar att i samtal med förtvivlade elever betyder det mycket att man visar omsorg.

  • 2012
  • Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:34
TV Barn utan papper

I väntan på framtiden

Avsnitt 2 av 4

I Knivsta beslöt man år 2009 att alla barn har rätt att gå i skola. Det inbegrep även flyktingbarn gömda på Alsike kloster. Klostret har varit en fristad för papperslösa flyktingar sedan 1970-talet. Besök i klostret och möte med helgeandssystrarna. Tostacy som bor på klostret, säger det betytt mycket att hon fått gå i skolan. Syskonen Bobby och Nadie lovprisar helgeandssystrarna.

  • 2012
  • Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:30
TV Barn utan papper

Rätten till skola

Avsnitt 3 av 4

Sverige har saknat lagstiftning om asylsökande flyktingbarns rätt till utbildning, trots att barnkonventionen slår fast denna rätt. Men regeringens höstbudget innebär att papperslösa barn ska få gå i skola från mitten av 2013. Det får konsekvenser för de många gömda flyktingbarnen i vårt land.

  • 2012
  • Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR.se
Längd:
28:32
TV Barn utan papper

Jag reser från land till land

Avsnitt 4 av 4

Tolvårige Kaled lever gömd med sin familj i Sverige. De är papperslösa och söker asyl. Kaled är rotlös och otrygg. Mamman försvinner en dag och Khaled får veta att hon sitter i fängelse. Vad kan hända härnäst? En morgon är mamman tillbaka hos familjen och de beger sig till Norge. Var Kaleds resa slutar vet ingen.

  • 2012
  • Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR.se
Längd:
24:13
TVUR Samtiden - Luft tar också plats - NO i skolan

Att avdramatisera fysiken

Per Beckman, NO-lärare på Bergaskolan i Limhamn, tilldelades 2012 års Ingvar Lindqvist-pris i fysik. Det viktigaste är att det inte ska krävas avancerad teknisk utrustning för att kunna experimentera, menar han.

Spelbarhet:
UR.se
Längd:
29:27
RadioLärarrummet

Ulf Jämterud, historie- och religionskunskapslärare

Ulf Jämterud är lärare i historia och religionskunskap vid Bromma gymnasium. Han tycker det är viktigt att utveckla elevernas förmåga till källkritik när det gäller Internet och sociala medier. För två år sedan mottog han Kungliga Vitterhetsakademins lärarpris.