Tips och råd när högstadiet ställer om till distansundervisning

Från och med den här veckan övergår årskurs sju till nio i många av landets skolor, bland annat alla skolor i Stockholmsregionen, till distansundervisning.

För att stötta dig som är lärare och berörs av den här omställningen har vi samlat ett antal tips om distansundervisning.
Hur kommer man igång, hur motiverar man sina elever och hur får man som lärare allt att funka så bra som möjligt? Vi bad ett antal lärare ge sin syn på hur man bäst undervisar elever på distans.

Digitala lektionsramar

Caroline Hanneberg och Sophie Hedberg är lärare i årskurs f-6 i Stockholm. De har förberett sig för eventuell distansundervisning sedan i våras. Här är deras tips på digitala lektionsramar som kan vara bra att ha när de vanliga spelreglerna för hur det fungerar i ett fysisk klassrum inte längre gäller:

1. Närvaro: Se till att elevernas mikrofoner är avstängda när du startar lektionen, så att de inte pratar i munnen på varandra. Ta närvaro genom att eleverna skriver sina namn i chatten.

2. Genomgång: Fortsätt ha mikrofonerna avstängda under genomgången. Har eleverna frågor kan de använda handuppräckningsfunktionen. Se till att du alltid finns tillgnänlig i chatten. Har du material att visa kan du dela en powerpoint på skärmen eller använda en digital white board.

3. Lektion: Be eleverna skicka en bild om de jobbat i sina arbetsböcker. Se till att variera undervisningen med filmer eller poddar och få eleverna att röra sig även under de digitala lektionerna.

Lektion på distans

Helena Wallberg är specialpedagog, gymnasielärare i bland annat engelska och franska och lärarmentor för UR:s Nya lärare. Hon ger följande råd när det gäller att hålla en distanslektion:

1. Skapa grupper: Varje gruppmedlem kan ha en uttalad roll, till exempel: tidshållare, peppare eller antecknare. Detta kan hjälpa eleven att bibehålla ett driv.

2. Återkoppla ofta: Låt eleverna skriva i ett delat dokument. Här kan du ställa frågor direkt och ofta för att driva deras arbete framåt.

3. Följ upp noga: Gör enkla prov eller quiz. Då kan du enkelt följa upp om eleverna är med på banan och rikta uppmärksamheten rätt.

4. Instruktioner: Tänk på att utforma instruktioner på olika sätt. Till exempel i punktform, video och ljud. På så sätt kan fler ta dem till sig.

Vill du ha tips på innehåll som passar undervisning i högstadiet så hittar du det på UR Play. Där har vi skapat en lista med program för högstadiet. Ytterligare tips och inspiration för dig som är lärare hittar du hos UR Nya lärare, här på webben, på UR lärare på Instagram eller UR Skolas Facebook.

Fler artiklar