Kontakta oss

Har du frågor om våra program eller är nyfiken på något annat som har med UR att göra? Hit kan du vända dig med frågor och synpunkter.

Vår kundtjänst

Du får vanligtvis svar på mail inom en arbetsdag. För frågor som kräver mer ingående svar från någon redaktion eller annan funktion kan det däremot dröja lite längre.


Maila till kundtjanst@ur.se

020-58 58 00 alt +46 8 784 42 40

Telefontider: helgfri måndag - fredag, mellan 8.30 – 11.30

Huvudkontor

Besöksadress: Oxenstiernsgatan 34 i Stockholm.

Postadress: Sveriges Utbildningsradio AB, 105 10 Stockholm


Org.nummer: 556195-1996


Telefon

Växel: 08-784 40 00 (bemannad dygnet runt)


Mail

Om du vill kontakta en specifik person på UR kan du maila enligt: fornamn.efternamn@ur.se

Bild

UR i mobilen

Vi vill jobba med dig!

Samhället förändras hela tiden och det betyder att UR också behöver göra det. Drivs du av vad ny teknik innebär för framtiden? Eller vill du vara med när programmen som behövs blir till?

Regionala kontor

Förutom huvudkontoret i Stockholm där de flesta av UR:s anställda arbetar, har vi två regionkontor i Göteborg och Malmö. Här finns kontaktuppgifter till de kontoren.

Visa mindre

Göteborg

Besöksadress: Pumpgatan 2

Postadress: UR, 405 13 Göteborg

Telefon: 031-83 70 00


Malmö

Postadress: UR, 211 01 Malmö

Telefon: 040-666 55 00

Fax: 040-611 59 45

Stäng

Fråga oss i Kundo

Via Kundo kan du ställa frågor, tycka till, diskutera, rapportera problem eller hjälpa oss med förslag och idéer som förbättrar vårt utbud och våra tjänster.

UR i sociala medier

UR ska vara där du som gillar våra program är. Därför kan du självklart prata med oss i sociala medier. Här ser du var!

Visa mindre

Regler för kommentarer

Du är själv ansvarig för det du skriver i forum eller kommentarsfält på webben. UR har en övervakningsplikt över våra forum och kommentarsfält. Det är bestämt i lagen om elektroniska anslagstavlor.

Visa mindre

Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor säger att någon hos oss måste ha ansvar för att ta bort inlägg som innehåller uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, olaga våldsskildring och upphovsrättsintrång. Om du skriver inlägg som bryter mot lagen kan både du och UR som organisation åtalas för brott och straffas. Därför modererar vi inlägg i kommentarsfält på våra webbplatser och på våra konton i sociala medier så att inläggen följer lagen.

 

Vi läser alla inlägg i kommentarsfält och i kanaler som UR ansvarar för i sociala medier. Ingen kommentar raderas utan att vi har skäl till det. Skälen till att vi raderar beskrivs i handledningar som UR:s medarbetare har. Det här är exempel på innehåll som kan vara skäl till att vi tar bort ett inlägg:

 

  • Uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografi, olaga våldsskildring eller meddelanden där den postande användaren uppenbart gjort intrång i upphovsrätten.
  • Innehåll som strider mot upphovsrätten (Läs mer om upphovsrätt på Wikipedia)
  • Uppmaningar om att bryta mot lagen.
  • Inlägg som uppmanar till ett beteende som strider mot allmän uppfattning om hälsa, exempelvis narkotikabruk, prostitution.
  • Grova svordomar eller opassande ord (inklusive förkortningar eller alternativa stavningar).
  • Marknadsföring av produkter, organisationer eller företag, inklusive insamlingar, stiftelser, undersökningar, forum, privata sidor. (Men det är ok att länka till en relevant webbsida.)
  • Inlägg som inte är skrivna på svenska.
  • Inlägg som innehåller programkod eller script samt oläsbar text och nonsenstext.
  • Inlägg som uppenbart är skrivna för att vara provocerande, osakliga eller förvirrande.
  • Masspostade inlägg, inlägg postade osakligt på flera ställen.
  • Inlägg som innehåller personliga uppgifter om andra, exempelvis adress, telefonnummer, inkomst.
  • Inlägg som innehåller länkar till porrsajter, betalsajter, sajter på annat språk, sajter som leder till nedladdningsbara filer. Länkar som pekar till en felsida. Om inlägget för övrigt är relevant kan länken raderas och ersättas med kommentaren: [Trasig/opassande länk raderad av moderator]

 

Hur inläggen modereras

Vi talar alltid om på den aktuella sidan på vilket sätt vi modererar inläggen. Eller så hänvisar vi till den här texten som är publicerad på ur.se. Vi rekommenderar också att du läser de användarvillkor som finns när man registrerar ett konto i olika plattformar för sociala medier.

 

Olika typer av moderering kan vara:

 

Förmoderering

En redaktör läser alla inlägg innan de publiceras.

 

Efterhandsmoderering

Inläggen publiceras direkt. En redaktör läser inläggen efter publicering, och ser till att de följer lagen och våra regler.

 

Filtrering

Ibland filtrerar vi inlägg som innehåller ord som är kränkande eller stötande. Då tas de inläggen bort automatiskt. Alla inlägg som filtreras granskas sen av en redaktör för att vi ska vara säkra på att de inte togs bort av misstag.

 

Flaggning

Om du ser en kommentar som du tycker bryter mot våra regler går det bra att flagga (uppmärksamma oss på) den: kontakta då UR genom funktioner på sidan där kommentaren finns, eller via mejl: kundtjanst@ur.se. Ibland döljer vi en kommentar tillfälligt för att utreda om den får publiceras.

 

Om en redaktör beslutar att radera ett inlägg så tar redaktören en skärmdump (en bild på webbplatsen med inlägget). I vissa fall meddelar vi den som har skrivit inlägget och berättar att vi tagit bort det. Antingen mejlar vi eller skickar ett meddelande på annat sätt.

 

Om någon bryter mot våra regler flera gånger, kan vi besluta att blockera användaren.

 

Om en användare skriver nedsättande eller kränkande inlägg om medverkande eller medarbetare på UR kan vi välja att polisanmäla användaren.

 

Om du vill klaga på att vi tagit bort ett inlägg kan du mejla oss: kundtjanst@ur.se. Skicka med en länk till sidan du har skrivit kommentaren på med datum och berätta varför du tycker att din kommentar borde få vara publicerad.

Stäng