Hållbar utveckling och handlingskompetens för åk 3
Klimatkompis är en pedagogisk satsning för åk 3 som gör det enkelt och roligt att jobba med hållbar utveckling och de globala målen i och utanför klassrummet. Aktiviteten består av utmaningar för årskurs 3 i form av klassrumsnära uppdrag som eleverna löser tillsammans.
Syftet med Klimatkompis är att ge elever i årskurs 3 hopp, kunskap och handlingskompetens kopplat till hållbar utveckling.
Klimatkompis pågår mellan 26 september och 26 oktober.
Klimatkompis, Lgr22 och de globala målen
Klimatkompis-uppdragen är kopplade till de globala målen i Agenda 2030, de tre dimensionerna av hållbar utveckling och Lgr22.
Genom att arbeta med programmen och övningarna i lärarhandledningen täcker du in flera punkter som ska ingå i undervisningen för årskurs 3 i flera ämnen, inklusive kärnämnen.
Kopplingar till kursplaner, Lgr22

Uppdrag Spanaren
Biologi
- Hur material kan sorteras efter några egenskaper
- Hur materialen kan återvinnas
- Enkla fältstudier, observationer och experiment
- Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg
Samhällskunskap
- Aktuella samhällsfrågor i olika medier
Teknik
- Undersökande av hur några föremål i elevernas vardag är utformade och hur deras funktion kan förbättras
- Hur några föremål i elevernas vardag är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid

Uppdrag Spåraren
Biologi
- Hur material kan sorteras efter några egenskaper
- Hur materialen kan återvinnas
Samhällskunskap
- Miljöfrågor utifrån elevens vardag
- Förutsättningar i natur och miljö, till exempel mark, vatten och klimat

Uppdrag Förändraren
Biologi
- Enkla fältstudier, observationer och experiment
- Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg
Samhällskunskap
- Aktuella samhällsfrågor i olika medier
Svenska
- Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag
- Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg
- Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbplatser för barn samt via sökmotorer på internet
- Källkritik, hur texters avsändare påverkar innehållet
Globala mål som Klimatkompis kopplar till
Pedagogiskt arbetsmaterial med massor av tips och inspiration till lektionerna
För dig som lärare har vi en lärarhandledning med vägledning och tips och konkreta lektionsupplägg till varje uppdrag.
Arbetsmaterial att ladda ner
Vad går Klimatkompis uppdrag ut på?
Uppdragen är ämnesövergripande och drivs av olika pedagogiska frågeställningar att reflektera kring under uppdraget eller i klassrummet efteråt. Genom att eleverna får vara med om en kollektiv och lärande aktivitet, som motiverar till handling och ger tydliga resultat, vill vi ge eleverna kunskap, hopp och handlingskompetens kopplat till hållbar utveckling.
Spanaren handlar om att ta reda på hur man kan återanvända den plast som redan finns. Ni ska räkna ihop hur många plastprodukter ni kan hitta som går att återanvända på olika sätt.
Spåraren handlar om att samla in plast som hamnat i naturen eller hushållssoporna och hjälpa den att komma till återvinningen. Ni ska räkna ihop hur många påsar med plastskräp ni samlat in tillsammans.
Förändraren handlar om att komma på positiva plastförändringar. Ni ska fundera ut vilka förändringar just ni skulle vilja se i framtiden och vilka positiva plastförändringar just ni skulle kunna genomföra redan nu. Räkna ihop hur många plastförändringar ni kommit på tillsammans.