Tablå

UR:s program i Radio & TV 29 januari - 4 februari

Söndag 4 februari

  • 07:03

    SR P4

    Bild ur Mifforadio

    Mifforadio

    Del 1: Fråga Miffo

    En härlig morgonshow om de stora livsfrågorna. Programledarna Sophia Bergman och Sebastian Pawlowski äter frukost, spelar musik och pratar med lyssnare.

  • 08:05

    SR P4

    Bild ur Programmera mera

    Programmera mera

    Del 2 av 8: Mobilspel

    Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är mobilspel.

  • 09:00

    KUNSKAPSKANALEN

    Bild ur UR Samtiden

    UR Samtiden

    9.00: Från hjärnforskning till pedagogik, del 1. 10.00: Från hjärnforskning till pedagogik, del 2. 11.15: Kognition, affektion och relation, del 1. 12.15: Kognition, affektion och relation, del 2. 13.25: Make journalism great again. 14.15: Tänk smått - Hur Vox gör videos. UR.

  • 14:00

    BARNKANALEN

    Bild ur Programmera mera - syntolkat

    Programmera mera - syntolkat

    Del 5 av 10: Vad är en loop?

    Repris

    Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

  • 14:15

    BARNKANALEN

    Bild ur Hur vet du det? - syntolkat

    Hur vet du det? - syntolkat

    Del 5 av 5: När du själv är en källa

    Jenny fortsätter med sin vlogg. Hon ska ta reda på hur gamla hundar blir. Men det är lättare sagt än gjort. Kan man ta andras bilder och texter på nätet? Hunden Kjell förklarar under kisspromenaden vad upphovsrätt är. Om man själv är en källa, vad vågar man då berätta? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan testa på sig själv för att se om man är en pålitlig källa.

  • 14:25

    BARNKANALEN

    Bild ur Mitt husdjur och jag

    Mitt husdjur och jag

    Del 5 av 10: Sköldpaddor

    Repris

    Sköldpaddorna Putte och Trixie har gott om utrymme där de bor och brukar jaga varandra hela dagen! Kommer Putte någonsin få en puss av Trixie?

  • 16:40

    KUNSKAPSKANALEN

    Bild ur Kanaler, båtar och kärlek

    Kanaler, båtar och kärlek

    Del 1 av 9: Göta Kanal - Sveriges stolthet

    Repris

    Tim och Pru bestämmer sig för att göra en av världens längsta och vackraste kanalresor, vattenvägen mellan Göteborg och Stockholm. De blir varnade att Göta kanals 58 slussar har gett den öknamnet "skilsmässodiket" men hoppas att deras 53-åriga äktenskap ska överleva strapatsen. Under färden berättar Tim om hur kanalen byggdes i början av 1800-talet, till en början med hjälp av brittisk teknik och arbetskraft. Tim och Pru passar också på att bada svensk bastu och Tim får tillfälle att ratta en 170 tons hjulångare.

  • 17:00

    SVT2

    Bild ur Popreel

    Popreel

    Del 4 av 4: Be who you want to be

    Repris

    Målmedvetenhet är en stark drivkraft. I en källarlokal i London finner vi Ruqsana Begum i hård kickboxningsträning. Hon är uppvuxen i en strikt religiös familj och berättar om hur hon i smyg började träna kickboxning. När karriären tog fart blev det svårt att hålla det hemligt för familjen. Motgångarna var många och svåra men hon har trots det lyckats vinna en världsmästartitel. En annan person som inte låtit motgångarna stoppa henne är den framgångsrika ståuppkomikern Francesca Martinez. Hon låter inte sin cp-skada sätta stopp för drömmarna och vittnar om att kärleken från andra ger en enorm drivkraft.

  • 17:15

    SVT2

    Bild ur Sprich los!

    Sprich los!

    Del 4 av 8: Haben

    Repris

    André och Iliya tar en titt på verbet "haben" (att ha) och hur man böjer det. Iliya får till uppgift att utforska en bondgård för att lära sig ord som är användbara där. Med hjälp av ordet "was" och olika former av "haben" kan han ställa många bra frågor. På det viset lär han sig att kor har öron, att det är roligt att ha en traktor, och att André ibland har en paus.

  • 17:25

    SVT2

    Bild ur ¡Habla ya!

    ¡Habla ya!

    Del 4 av 8: Direcciones

    Repris

    Programledaren Tika utmanar 14-årige Carl att lära sig mer spanska genom att ge honom uppdrag. Först måste Carl hitta ett apotek för att köpa värktabletter. När han kommer tillbaka till lägenheten är Tika borta. Carl hittar en lapp med instruktioner om vart han ska åka. Om han lyckas hitta dit väntar en överraskning! Del 4 av 8. UR.

  • 17:37

    SVT2

    Bild ur Alors demande !

    Alors demande !

    Del 4 av 8: Être jeune à la Réunion

    Repris

    På Réunion är 41 procent av befolkningen under 25 år. Hur är det att vara ung där? Vill de som växer upp på ön bo kvar eller vill de upptäcka världen? Programledare Jonas Modin söker svar på frågor från svenska elever. Vi får bland andra träffa Alison som bor i en liten by högt upp i bergen.

  • 17:48

    SVT2

    Bild ur Kortfilmsklubben - kinesiska

    Kortfilmsklubben - kinesiska

    Väggen

    Repris

    Kinesisk kortfilm. I ett gigantiskt bostadskomplex lever människor isolerade liv i minimala enrummare. Vad händer när ungkarlen Chung tar fram hammare och spik för att sätta upp en tavla på väggen?

  • 19:45

    BARNKANALEN

    Bild ur Max's movie

    Max's movie

    Del 10 av 10: The final battle

    Repris

    Del 10 av 10. Max inser att han måste bekämpa problemen själv och inte låta Tariq göra det i filmen. Mias pappa ställer dottern inför ett svårt dilemma, där det står mellan familjen och Max. Kommer Max jakt på rättvisa att löna sig?

  • 21:00

    KUNSKAPSKANALEN

    Bild ur Vår mänskliga hjärna

    Vår mänskliga hjärna

    Del 2 av 6: Varför är vi som vi är?

    Repris

    Hur skapar hjärnan tankar, känslor och minnen? Hur formas en människas personlighet? David Eagleman förklarar hur nervceller i en nyfödd människas hjärna skapar nätverk som gör att barnet kan anpassa sig efter omgivningen. I samtal med andra forskare förklarar Eagleman hjärnans styrka och svagheter.

  • 21:45

    KUNSKAPSKANALEN

    Bild ur Flyg till världens ände

    Flyg till världens ände

    Sibirien

    Repris

    Arthur Williams fortsätter sina äventyr och besöker ett av de kallaste områdena på jorden - Sibirien. Del 1 av 3. UR.

  • 22:35

    KUNSKAPSKANALEN

    Bild ur Måste få barn - om adoption

    Måste få barn - om adoption

    Repris

    För många familjer är adoption det enda sättet att bli förälder på. I Israel sker de flesta adoptioner från Ryssland. Tre olika familjekonstellationer berättar öppenhjärtigt om processen, och vad som fick dem att inleda den känslomässiga och komplicerade resa som internationell adoption innebär. Videoklipp som tagits av föräldrarna själva visar sällsynta och intima stunder, men också barnhemmen i Ryssland, det första mötet med barnet och ankomsten till Israel.

  • 23:35

    KUNSKAPSKANALEN

    Bild ur Framtidens öar

    Framtidens öar

    Del 3 av 5: Madeira

    Repris

    Ökande turism på Madeira kräver energi och vattentillgång. Här berättar ingenjörer och biologer hur de arbetar för att finna nya lösningar på förnybar energi. Vi får se hur man lagrar energi från vindkraft i en underjordisk vattenreservoar och hur frön till unika växer förvaras i en fröbank för att rädda Madeiras unika flora.

  • 01:40

    SVT2

    Bild ur Att rädda ett barn

    Att rädda ett barn

    Repris

    Lale Labuko är uppvuxen i en miljö präglad av traditioner och vidskepelser i Omodalen i Etiopien. En av vidskepelserna handlar om att barn som fötts av ogifta kvinnor bär på en förbannelse och bör dödas. Vi följer Lale Labukos arbete med att sprida förståelse för att barnen som betraktats som förbannade inte är det och för att få byns åldermän att ingripa mot dödandet.

  • 02:02

    SR P1

    Bild ur Skolministeriet

    Skolministeriet

    Del 2: Misstänkt tvångsgifte - skolkuratorn som grep in

    Repris

    "Jag lägger till dig på min Facebook så att vi kan hålla kontakten." Så säger skolkuratorn Issis Melin till en 14-årig elev som ska åka utomlands med sin pappa över lovet. Att Issis följer sin magkänsla och lägger till flickan som vän, trots att hon brukar hålla isär jobb och privatliv, ska få en avgörande betydelse för det som sedan händer. Vad gör man när en elev inte kommer tillbaka efter lovet och man känner att något inte står rätt till? Och vilken skillnad kan skolpersonal göra när de misstänker att en minderårig elev kan vara på väg att giftas bort?