Tripp, Trapp, Träd – handledning till pedagogen
Tripp, Trapp, Träd är ett digitalt verktyg för förskolan som utgår från läroplanen, med syfte att främja barns engagemang och lust att lära. Programmen och appen är utvecklade i samarbete med forskare inom förskolepedagogik, verksamma pedagoger och förskolebarn.

Handledningen till pedagogen beskriver vad Tripp, Trapp, Träd-världen innehåller, hur den fungerar och hur appen kan användas i undervisningen. Det finns vägledning till appens funktioner, medier och karaktärer i textform och som korta inspirationsfilmer.
I Tripp, Trapp, Träd-världen får barn och pedagoger möjligheter att leka, lära och interagera tillsammans. Radio- och tv-program, som innehåller sagor, sånger, ramsor och barndokumentärer, finns samlade i appen. Att producera eget innehåll med kamera och ljudinspelning är också möjligt.
Appen inspirerar till samarbete tack vare multipekskärmen där flera personer kan vara aktiva runt lärplattan samtidigt. I Tripp, Trapp, Träd finns inga tävlingsmoment eller belöningssystem; appen bygger på att upptäcka och utforska. Med fördel kan det digitala arbetet kopplas till passande aktiviteter utomhus eller i böckernas värld.
Syftet med UR:s app för undervisning i förskolan är att bidra till:
- Lek- och undervisningsaktiviteter i kombination
- Ökad lust att utforska, uppleva och skapa tillsammans
- Kommunikation genom strukturerade samtal
- Stärkt digital kompetens genom interaktion
- Språkutveckling med ökad begreppsförståelse inom till exempel naturvetenskap och matematik
- Att bli en aktiv lyssnare
- Lärande för hållbar utveckling
- Uppmuntra till rörelse och motorisk träning
Övergripande kopplingar till Lpfö18
- Utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära.
- Utmana och stimulera utveckling av språk och kommunikation samt matematik, naturvetenskap och teknik.
- Inspirera till lärande för hållbar utveckling samt hälsa och välbefinnande.
- Använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.
I de specifika delarna av handledningen finns följande information:
- Koppling till Lpfö18
- Aktuella begrepp
- Aktiviteter för att arbeta i appen
- Aktiviteter för att arbeta vidare
Begrepp som hör till aktiviteterna presenteras där det är aktuellt. Begreppen är utvalda av betydelsebärande skäl. Med fördel lyfts orden som förförståelse inför arbetet med respektive aktivitet. Välj också gärna ut andra ord som barnen behöver förbereda sig med inför lyssnandet eller tittandet av programmen. Prata om orden. Vilka är nya? Vad betyder de? Vad skulle de kunna betyda? Låt barnen gissa sig till betydelsen.
Teknik i förskolan
Använd med fördel en lärplatta som verktyg för lärandet. En mobiltelefon kan också vara funktionell. Båda verktygen är särskilt användbara uppkopplade till storskärm. Att ansluta till projektor och högtalare är ett sätt att dessutom göra upplevelsen av Tripp, Trapp, Träd-världen gemensam.
Appen har förinställda inställningar som går bra att ändra efter behov. Klicka på kugghjulet högst upp till höger.
Här kan du läsa Integritetspolicy tillhörande Tripp, Trapp, Träd.
Intervjuer med pedagoger och forskare
Susanne Kjällander
Om Lpfö18 och vad digital kompetens kan innebära i verksamheten. Susanne Kjällander, universitetslektor/docent vid Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning, Barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. 2021
Sarah Wolf Näsström
Om att arbeta med rörlig bild i förskolan utifrån dokumentära filmer, en väg att öppna upp för samtal i barngruppen. Sarah Wolf Näsström, utvecklingsledare förskolorna i Strängnäs kommun. 2021
Markus Bergenord
Markus Bergenord, digitalista på en förskola i Stockholm, poängterar att digitala verktyg ska ses som ett verktyg bland många andra verktyg som finns i förskolan.
Susanne Kjällander
Susanne Kjällander, universitetslektor, Stockholms Universitet, har forskat om lärplattor i förskolan i projektet ”Plattan i mattan”. Enligt henne kan Tripp, Trapp, Träd-appen bli en utgångspunkt för barns estetiska uttryck, deras lekar och deras utforskande i naturen.
Teknisk information
- Tripp, Trapp, Träd appen är anpassad för lärplatta (Android och IOS). Fokus är multitouch, att många fingrar kan agera på plattan samtidigt.
- Internetuppkoppling behövs för att titta och lyssna på program och klipp. Övriga funktioner fungerar i offlineläge.
- Funktionen Pekboken och Memory kräver tillgång till lärplattans kamera och mikrofon. Detta görs under Inställningar.
- Integritet och lagring av data: Appen sparar inte någon personlig data. Bilder och ljud sparas endast lokalt på lärplattan.
Här kan du läsa Integritetspolicy tillhörande Tripp, Trapp, Träd.
Medverkan
Stort tack till Susanne Kjällander, fil.dr i didaktik och till Markus Bergenord, digitalista. Tack till barn och pedagoger på förskolan Nova i Botkyrka och på förskolan Ringblomman m.fl. i Upplands Väsby för samverkan genom hela projektet, från koncept till test.
Vi vill också tacka Sandra Lewinsson och Ulrika Jonson, samt Ulla-Karin Lundgren och övriga pedagoger och barn som varit med och testat appen, bl.a. i Halmstad, Uppsala och Piteå.
Tack till alla innehållsproducenter, upphovsmän och övriga involverade i projektet, både internt på UR och externt.Appen är producerad av UR tillsammans med ustwo AB.