Aktuellt

Här får du veta vad som är aktuellt på UR just nu.

Retorikmatchen 2021

Sök till Retorikmatchen 2021 redan nu!

22 oktober 2020

Retorikmatchen är UR:s tävlingsprogram där tala är guld. Det är en tävling där sjätteklassare från hela Sverige tävlar om att bli bäst i retorik. Vinnarna får pokalen Guldmikrofonen och 10 000 kr till klasskassan. Det är den perfekta tävligen för en klass som vill öva och bli bättre på retorik. 

 

Anmäl din klass till Retorikmatchen 2021

Sista anmälningsdag är den 8 mars 2021. 

 

Följ med bakom kulisserna i Retorikmatchen finalen 2019! 

Kyrkenorumskolan från Stenungsund ställs emot Campus Manilla från Stockholm. Hör de tävlanden själva berätta om hur det är att delta. Möt också klassernas lärare och Retorikmatchens jury. 

 

 

Stäng
Clara Henry, Johanna Frändén och Nadim Ghazale

Clara Henry, Johanna Frändén och Nadim Ghazale utmanar alla sjundeklassare!

16 oktober 2020

Nu kan alla sjundeklassare träna upp sin skrivstyrka tillsammans med författaren, programledaren och skådespelaren Clara Henry, sportjournalisten Johanna Frändén och polisen Nadim Ghazale i UR:s aktivitet Tio sätt att träna skrivstyrka. En aktivitet för att motivera eleverna och bidra till att öka skrivförmågan. Klasserna får då också chansen till ett inspirerande besök av trion på sin skola. 

– För mig har skrivande haft stor betydelse, både privat och i jobbet. Det har gett mig möjligheten att jobba med manus och formuleringar, men också hjälpt mig att sätta ord på mina känslor som jag inte alltid kunnat hitta i tal. Att skriva bra är för mig att bli en bättre, mer fri version av sig själv, säger Clara Henry.

Aktiviteten som består av 10 utmaningar i skrivande finns här på ur.se/skrivstyrka och anmälan är öppen fram till 12 november. Utmaningarna görs tillsammans med läraren som sedan skickar in en rapport och en berättelse om arbetet till UR – och tävlar om ett besök av Clara Henry, Johanna Frändén och Nadim Ghazale. Förebilderna, som alla arbetar med skrivande, utmanar eleverna bland annat i att skriva objektivt, få till en röd tråd i texten, föra ett resonemang, skriva nyanserat och använda de och dem på rätt sätt. För att det ska bli roligare att träna är innehållet knutet till deras yrken, och satt i sammanhang som eleverna kan relatera till. 

Utmaningarna är även kopplade till serien Skrivutmaningen och de konkreta färdighetsprogrammen i Skrivjouren, som finns på UR Play, och fungerar som stöd för att utveckla och träna skrivförmågan.

– När vi intervjuade elever och lärare på högstadiet blev det tydligt att det där med formellt skrivande knappast var något som elever gick igång på – eller kände sig särskilt säkra på. Samtidigt såg vi att om skrivandet knöt an till ett ämne man är intresserad av eller kändes verklighetsanknutet på något sätt, då väcktes motivationen hos eleverna. Med Tio sätt att träna skrivstyrka hoppas jag att vi har gjort en aktivitet som passar alla elever i klassrummet, som alla kan ta del av och göra utifrån sina drivkrafter och sina förutsättningar. I slutändan hoppas jag att riktigt många sjundeklassare får öva och öka sin skrivstyrka med hjälp av utmaningarna. Alla kan bli bättre på att skriva formellt, säger Linnéa Hallgren, UR:s projektledare för aktiviteten.

– Att få chansen att vara med och inspirera ungdomar till något så viktigt som skrivande som alltid varit både betydelsefullt och väsentligt för mig är både smickrande och självklart. Goda exempel i samhället måste lyftas fram och i det här fallet blir jag ett av de goda exempel som skrivande hjälpt väldigt mycket. Så det var inget att tveka på, säger Nadim Ghazale.

– Jag älskar effekten det skrivna ordet kan ha, för att inte tala om lyckan att få till en riktigt bra formulering. Jag ville vara med i UR:s projekt och göra mitt för att värna om att nästa generation också lär sig skriva korrekt. Och för att det ska bli lustfyllt är det viktigt att börja i deras egen ände, med ämnen som engagerar trettonåringar på riktigt, säger Johanna Frändén.

Tävlingen vänder sig till sjundeklassare, men alla årskurser är välkomna att arbeta med materialet som finns på UR.se och UR Play.

Lycka till alla sjundeklassare! 

Stäng
Jack Werner, Edwin Safari, Åsa Larsson

Start för Källkoll USA-valet med Åsa Larsson och Jack Werner

14 oktober 2020

Idag är det permiärstart för en specialproducerad serie om det stundande valet i USA. Källkoll USA-valet leds av journalisterna och källkollarna Åsa Larsson och Jack Werner tillsammans med programledarkollegan Edwin Safari.

– Det är redan en minst sagt rörig informationsmiljö i USA och det är svårt att veta hur man ska förhålla sig till allt som sägs, inte bara för unga. Vi behöver prata mer om vilka aktörer det rör sig på den här arenan och vilka former som finns, både de faktiska kring amerikansk politik, men också kring informationsspridning. Fake news gjorde sitt stora genombrott förra valet 2016 och nu har vi en väldigt speciell sittande president och en pandemi ovanpå detta. Det ska bli väldigt spännande att få dyka ner i, säger Åsa Larsson, som till vardags jobbar med faktagranskarinitiativet Källkritikbyrån.

Källkoll USA-valet kommer gå på djupet i nyhetsflödet kring den amerikanska valrörelsen, titta närmare på virala snackisar, ge unga en inblick i amerikansk politik och undersöka hur stor betydelse presidentvalet har på omvärlden. Syftet är att ge elever på högstadiet och gymnasiet enkla verktyg att förstå sin omvärld och tips på hur de kan bli bättre på källkritik.

Serien publiceras två dagar i veckan på UR Play och UR:s Youtubekanal med start 14 oktober. Totalt produceras fem avsnitt under perioden fram till 5 november. Första avsnittet tar upp den politiska lögnens historia i USA. Alla avsnitten kommer att kompletteras med ett pedagogiskt material som stöttar arbetet med programmen i undervisningen.

Programserien Källkoll hade premiär våren 2020 under pågående coronapandemi, då med titeln Källkoll corona, och hade ett stort genomslag på både UR Play och Youtube under de fem veckor som serien producerades.

 

Se Källkoll USA-valet på UR Play

Stäng
Programledare Nassim al Fakir med jurymedlemmarna Sofia Kacim, Jonathan Hörnhagen, Elinor Falkman och Peter Nitschke.

Nu drar Retorikmatchen igång igen! Vilken skola vinner Guldmikrofonen 2020?

8 oktober 2020

Kampen om Guldmikrofonen går av stapeln igen för nionde året i rad. I vanliga fall är studion full av klasser som tävlar i slutaudition men den här gången är formatet ett annat – nu träffar vi istället alla skolor digitalt! Alla deltagande klasser har skickat in sina tal till juryn och får för första gången i tävlingens historia feedback via länk. Detta präglar även kvarts- och semifinalsmatcherna, och ack så spännande det blir!

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Här tävlar sjätteklassare från hela Sverige om att bli bäst i retorik. Den här säsongen väntar tio spännande avsnitt från audition till final. Vilka klarar utmaningarna och knockar juryn med välformulerade tal? Vinnarna får pokalen Guldmikrofonen och 10 000 kr till klasskassan.

Retorikmatchen 2020 har premiär torsdag den 8 oktober i tv och lördag 10 oktober i radio. Först ut är slutaudition del 1 där tolv utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar. Lagen ger allt för att bli ett av de åtta lag som sedan kommer att gå vidare till kvartsfinal.

Programmet leds av Nassim al Fakir och juryn består precis som förra året av retorikexperterna Sofia Kacim, Jonathan Hörnhagen, Elinor Falkman och Peter Nitschke.

Skolorna som tävlar i Retorikmatchen 2020 är:

Askeby skola, Linköping

Gullviveskolan, Gislaved

Grimsåsskolan, Tranemo

Norrstrandsskolan, Karlstad

Centrumskolan, Växjö

Rosenborgskolan, Södertälje

Helenelundsskolan, Sollentuna

Östermalmsskolan, Umeå

Enebackeskolan, Höör

Årstaskolan, Stockholm

Södermalmsskolan, Kristinehamn

Fredrikshovs slotts skola, Stockholm

 

Följ Retorikmatchen på urplay.se med nya avsnitt varje torsdag!

Premiär i tv: torsdag 8/10 kl. 18:45 i SVT Barn

Premiär i radio: lördag 10/10 kl. 11:03 i SR P4

Stäng
Nomineringar Hjärta och hjärna, vara vänner och hälsning till framtiden

Nomineringar till Guldörat och Japan Prize

5 oktober 2020

Hösten bjuder på flera nomineringar till prestigefyllda priser för UR. Två radioserier har nominerats i två olika kategorier i Radioakademiens pris Guldörat. Det är radiodramat för barn ”Hälsning till framtiden” och podcasten ”Hjärta och hjärna” om medie- och informationskunnighet, som kan vinna priser på Radio- och poddagen den 4 november. Och den populära tv-dramaserien ”Vara vänner” för barn i grundskolan F–3 är en av finalisterna i Japan Prize.

- Vi är fantastisk stolta och glada över såväl nomineringarna till Guldörat som till det prestigefyllda priset Japan Prize, det enda internationella priset som finns för undervisande tv-innehåll. För UR betyder det enormt mycket att vårt innehåll når ut till en bred publik och får det här erkännandet, säger utbudschef Anna Rastner.

Guldörat delas ut av Radioakademien för att premiera radio och poddar som har publicerats under perioden 1 juni 2019–31 maj 2020.

Läs mer om Guldörat

Japan Prize belönar högkvalitativa medieproduktioner med utbildningsvärde och delas ut av NHK som är Japans public service-bolag. Prisceremonin äger rum den 5 november.

Läs mer om Japan Prize

 

Hälsning till framtiden är nominerat i kategorin Årets radioupplevelse

Ett radiodrama som bygger på verkliga berättelser och brev skrivna av barn som levde förr. Minnet är ett väsen som ser till att barns historia aldrig glöms bort. Till sin hjälp har Minnet en "skaffare", 12-åriga Fabella, vars uppgift är att resa tillbaka i tiden och spara ett barns historia. I varje avsnitt förflyttas vi till en annan tid, där ett barn berättar om sitt liv, men också om sina tankar om framtiden. Serien är en förlängning av UR:s tv-drama "Jakten på den glömda historien".

Lyssna på Hälsning till framtiden

 

Hjärta och hjärna är nominerat i kategorin Årets radioprogram

Doktor Emma Frans och radiojournalisten Maja Åström synar olika påståenden. Med hjälp av vetenskapen kommer de fram till om det är sant, falskt eller mittemellan. Blir vi sjuka av att flyga? Blir kroppshåret grövre av rakning? Och vill vi kanske rent av bli lurade?

Lyssna på Hjärta & hjärna

 

Vara vänner är finalist i kategorin Primary division

Hur känns det att bli utfryst i en chatt? När slutar ett bus att vara roligt? Och hur säger man ifrån när en kompis är oschyst mot någon? Vara vänner är en dramaserie för lågstadiet om vänskap, relationer och empati. Historierna ser ut att sluta olyckligt ända tills rollfigurerna inser att de kunde ha handlat annorlunda och får chansen att ge berättelsen ett bättre slut.

Titta på Vara vänner

 

Stäng
Himalaya - granne med molnen och Historien om Hare Krishna

Granskningsnämnden fäller UR-program på grund av opartiskhet

30 september 2020

Granskningsnämnden fäller tre delar av UR-serien ”Himalaya – granne med molnen” och dokumentären "Historien om Hare Krishna”. Samtliga program sändes i Kunskapskanalen tidigare i år, och GRN anser att sändningarna strider mot kravet på opartiskhet.

- Vi har tagit emot besluten från Granskningsnämnden och kan konstatera att de gör en liknande bedömning som vi själva gjorde när det gäller “Himalaya – granne med molnen”. Vårt beslut att avpublicera programserien var helt rätt, säger utbudschef Anna Rastner.

- När det gäller dokumentären om Hare Krishna, är bedömningen gjord utifrån sändningen i broadcast, det är den som är granskad. När vi blev uppmärksammade på att producenten själv hade kopplingar till Hare Krishna, la vi in en skylt som tydliggjorde detta för tittarna/användarna. Den versionen ligger kvar på UR Play och kommer inte avpubliceras.

- I våras inledde vi ett arbete med att se över våra rutiner och kvalitetssäkra tidigare och kommande inköp till Kunskapskanalen. Allt vårt utbud, oavsett om det sänds i Kunskapskanalen eller ligger på UR Play, ska givetvis uppfylla våra publicistiska krav.

Bakgrund

Det var i februari i år som UR:s inköp till Kunskapskanalen ”Himalaya – granne med molnen” och "Historien och Hare Krishna” anmäldes till Granskningsnämnden, eftersom det uppdagats att det kunde finnas bakomliggande intressen i produktionerna, något som inte var uppenbart när programmen köptes in.

Läs Granskningsnämndens beslut.

Stäng
Händer över reglage i en radiostudio. Foto: Luis Morera

Nu rekryteras ny Medieombudsman

21 september 2020

Public service-företagen Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion ingår i det branschgemensamma medieetiska system som utgörs av Allmänhetens Medieombudsman (MO) och Mediernas etiknämnd (MEN). Nu söks en efterträdare till nuvarande MO Ola Sigvardsson. 

Annonsen om vad tjänsten innebär, vilka kompetenser som krävs och hur man söker jobbet läser du i sin helhet här.

Sedan 2020 finns det ett samlat, medieetiskt system i Sverige. Det består av Medieombudsmannen (MO), och Mediernas Etiknämnd (MEN). I MO/MEN ingår, vid sidan av SVT, SR och UR också TU - Medier i Sverige, Sveriges Tidskrifter, TV4, Journalistförbundet och Publicistklubben. Bakom systemet står också samarbetsorganisationen Utgivarna.

Efter MO:s utredning beslutar MEN om mediet ska fällas för ett publicerat inslag som anmälts och tagits upp för prövning. MEN är sammansatt av representanter för allmänheten och medierna och leds av erfarna jurister. 

Vid sidan av att ingå MO/MEN-systemet prövas inslag från public service-företagen SVT, SR och UR också av Granskningsnämnden inom Myndigheten för press, radio och tv.

___

Foto: Luis Morera

Stäng
Foto: Stina Hjelm. Klassrum med lärare och elever.

UR och Världens Barn samverkar

2 september 2020

Världens Barn är en av Radiohjälpens insamlingskampanjer. Deras fokus är att jobba för att förbättra förutsättningarna för barn som lever i utsatthet.

UR samverkar med Världens barn genom att varje år göra lärarhandledningar som stöttar kampanjen. Fokus är hur skolor kan arbeta med Agenda 2030, mänskliga rättigheter och FN:s barnkonvention. Syftet är att få barn och ungdomar att få förståelse för barns och ungas olika levnadsvillkor. Målet är att väcka en önskan om att göra skillnad. Materialet är baserat på TV- och radioprogram från UR där barn och unga i olika delar av världen porträtteras.

Lärarhandledningarna ger en möjlighet för UR att ännu tydligare visa hur våra olika program kan komplettera varandra och på så sätt underlätta ämnesövergripande och tematiskt arbete med dessa viktiga frågor.

Lärarhandledningarna finns i tre versioner; en för åk 4–6, en för åk 7–9 och gymnasiet samt en för grundsärskolan och gymnasiesärskolan.

UR:s uppdrag innebär bland annat att bredda, stötta och komplettera andras utbildningsinsatser och att samverka med andra för att på bästa sätt bidra till lärande, värde och nytta i samhället.

Här finns tre exempel på program som kan användas för arbete med de tematiserande lärarhandledningarna:

Vad är corona?

Lärarhandledning grundsärskolan åk 7-9 och gymnasiesärskolan

 

Barnen längs sidenvägen

Lärarhandledning åk 4-6

 

Mitt land, mitt liv, min skola

Lärarhandledning åk 7-9

 

Foto: Stina Hjelm.

Stäng