Nyhetskoll når 60 000 elever – på bara 100 dagar
Hem » Aktuellt » Nyhetskoll når 60 000 elever – på bara 100 dagar

Nyhetskoll når 60 000 elever – på bara 100 dagar

Sedan lanseringen i januari har UR och SVT:s gemensamma satsning Nyhetskoll snabbt etablerat sig som en av Sveriges största nyhetskällor för unga. På bara 100 dagar har innehållet nått ut till omkring 60 000 elever varje vecka – i ett medielandskap där unga allt oftare väljer bort traditionella nyhetskanaler.

Den 7 maj markerade Nyhetskoll sin första 100-dagarsmilstolpe. Bakom satsningen ligger en tydlig ambition: att stärka ungas förmåga att förstå, värdera och delta i samhällsdebatten genom tillgång till trovärdiga nyheter på deras villkor.

– Att Nyhetskoll redan efter 100 dagar når så många ungdomar i skolan varje vecka visar att vi lyckats skapa innehåll som unga vill ta del av. Det är en viktig del av vårt uppdrag, säger Margaretha Eriksson, programchef på UR.

Innehåll som bygger på målgruppens behov

Redaktionen bakom Nyhetskoll arbetar nära sin målgrupp. Genom löpande feedback från unga och återkoppling från skolor formas innehållet med syftet att vara både relevant och begripligt. Det gäller både den dagliga närvaron på sociala medier och det veckovisa programmet Nyhetskoll Skola, som är särskilt utvecklat för klassrumsanvändning i högstadiet och gymnasiet.

På kort tid har programmet fått starkt fäste i skolor över hela landet. Enligt UR används det nu i var femte högstadieklass.

– Nyckeln till det är att redaktionen har lyssnat på målgruppen och arbetat för att verkligen förstå hur de tar till sig nyheter. Nyhetskoll har blivit en nyhetsbro mellan den vuxna världen och tonåringarnas verklighet, och samtidigt ett konkret stöd för lärare, säger Matz Lundin, exekutiv producent på UR.

Ett redaktionellt samarbete med genomslag

Nyhetskoll är resultatet av ett nära samarbete mellan UR och SVT, där kompetenser inom nyhetsjournalistik och pedagogik kombinerats för att möta en av vår tids stora utmaningar: ungas minskade nyhetskonsumtion och ökade informationsskepsis.

Redaktionen består av journalister och producenter med särskild kompetens kring unga målgrupper och digital kommunikation. Under en genomgång i maj – då de första 100 dagarna sammanfattades – lyfte redaktionen både resultat och insikter från arbetet hittills, samt lärdomar kring redaktionella metoder och samverkan med skolor.

Nedan kan du se bilder från redaktionens 100-dagarsgenomgång.

Foto: José Calvante / UR

Om Nyhetskoll

Nyhetskoll är ett samarbete mellan UR och SVT för att skapa trovärdig och relevant nyhetsbevakning för unga. Satsningen lanserades i januari 2025 och består av nyhetsinnehåll på sociala medier samt Nyhetskoll Skola – ett veckoprogram för högstadiet och gymnasiet. Veckoprogrammet används idag av lärare med ett uppskattat elevantal om omkring 60 000*. 

*Siffran 60 000 elever baseras på antalet strömstarter under dagtid, multiplicerat med ett genomsnittligt elevantal om 25 per klass. Antagandet om helklassvisning stöds av UR:s referenspanel.

Liknande nyheter

  • UR:s bokklubb som vill få män att läsa – producenten reflekterar över det stora gensvaret

    Svenska män läser allt mindre. Det är ett problem för demokratin, för språket – för samtalet. Med Poeter och analfabeters bokklubb ville UR skapa ett nytt rum för samtal om böcker, riktat till dem som inte känt sig hemma i litteraturvärlden. Exekutiv producent Fredrik Olsson berättar om idén bakom programmet – och varför han är så stolt över det stora engagemanget det har fått.

  • Nytt och efterlängtat kunskapsdrama för högstadiet

    UR:s nya kunskapsdrama ”Genom mina ögon” ger högstadieelever möjlighet att träna på att se saker ur flera perspektiv. Serien är framtagen i nära samarbete med lärare och kopplar direkt till Lgr22 – ett stöd för både undervisning och klassrumsdiskussioner.

  • Retorikbussen: En resa genom retorikens grundpelare

    Stig ombord på Retorikbussen – UR:s senaste äventyr där ord blir din superkraft! Är du redo att upptäcka hemligheterna bakom att våga tala, lyssna och övertyga? Följ med Aicha, Wilyan och Thea på en resa som ingen annan, där varje stopp är en ny utmaning och varje ord kan öppna dörrar till spännande världar.

  • Vad säger dina prylar om trender?

    Vi lever i världens trendkänsligaste land. Men knappt har något hunnit slå igenom förrän det är hopplöst daterat. Hur ska vi förhålla oss till trender när vi tänker hållbart?