Nytt och efterlängtat kunskapsdrama för högstadiet
UR:s nya kunskapsdrama ”Genom mina ögon” ger högstadieelever möjlighet att träna på att se saker ur flera perspektiv. Serien är framtagen i nära samarbete med lärare och kopplar direkt till Lgr22 – ett stöd för både undervisning och klassrumsdiskussioner.
Hur ska man undervisa om komplexa ämnen när lektionstiden är knapp? UR:s nya kunskapsdrama Genom mina ögon skildrar svåra ämnen och etiska dilemman ur flera karaktärers perspektiv. Detta nya format hjälper högstadieelever att öva på mentalisering – förmågan att se saker från andras perspektiv – något som länge efterfrågats av lärarmålgruppen.
– Lärare vittnar om att samtalsklimatet i många klassrum har hårdnat och att elever har blivit sämre på att se andras perspektiv. Man efterfrågar därför material som låter eleverna träna på just detta, säger projektledare Ulrika Johnson.
”Eleverna kan prata om personliga frågor utan att behöva använda sig själva som exempel. De kan utgå från huvudpersonerna istället.”
Christina Friborg, pedagogisk redaktör
Drama som verktyg för klassrumsdiskussioner
Seriens handling kretsar kring två familjer där man i varje bukett om tre avsnitt får följa huvudpersonernas upplevelser av samma händelse. Här kombineras ämneskunskaper och fakta med ett engagerande drama som komplement. Programinnehållet är framtaget i nära samarbete med både lärare och elever, som fått tycka till under hela processen.
– Vi har lyssnat noga på både lärare och elever för att utveckla ett format som når fram i klassrummet. Vi går ifrån förenklingar och förklaringar om vad som är “rätt och fel” och visar i stället på olika perspektiv och hjälper eleverna att förstå något på djupet – och på ett nytt sätt, säger Ulrika Johnson.
Idén är att de korta avsnitten ska kunna användas som diskussionsstartare eller introduktion av ett nytt kunskapsområde. Förutom att vara kunskapshöjande och underlätta faktainhämtning erbjuder drama en särskild lösning för klassrumsdiskussioner i komplexa ämnen.
– Eleverna kan prata om personliga frågor utan att behöva använda sig själva som exempel. De kan utgå från huvudpersonerna istället, berättar Christina Friborg, pedagogisk redaktör på UR.
Serien kopplar till Lgr22 och flera skolämnen
Genom mina ögon kopplar till Lgr22 och möter upp det centrala innehållet i kursplanerna i biologi, samhällskunskap, religionskunskap och idrott och hälsa för högstadiet. De första avsnitten avhandlar religion, brott och straff, och smittspridning. Serien kommer att utökas med fler avsnitt med teman som privatekonomi, kroppsideal och migration senare i höst.
– Vi har medvetet valt kunskapsområden som lärare vittnat om är extra svåra eller komplexa att undervisa om, och där extra material behövs, berättar Ulrika Johnson.
Det unika formatet möjliggör flera sätt att arbeta med serien i klassrummet tillsammans med lärarhandledningen, förklarar Christina Friborg.
– Kanske delar man upp klassen i tre grupper och låter varje grupp se varsitt avsnitt, för att sedan diskutera hur eleverna uppfattade berättelsen. Har eleverna olika uppfattning när de sett olika filmer?