Så vill unga ha nyheter och därför är romantiken är död – UR på Bokmässan 2025
Hem » Aktuellt » Så vill unga ha nyheter och därför är romantiken är död – UR på Bokmässan 2025

Så vill unga ha nyheter och därför är romantiken är död – UR på Bokmässan 2025

Hur skapas förtroende för nyheter bland unga? Varför är det viktigt att medier lyckas nå nästa generation? Och vad händer med kärleken när AI kliver in i våra relationer? Det var några av de frågor UR satte ljus på under torsdagen på årets Bokmässa i Göteborg.

Seminarium: Nyheter som unga litar på

På mässans yttrandefrihetsscen höll UR och SVT seminariet ”Nyheter som unga litar på”. Från det Kristallen-prisade UR/SVT-programmet Nyhetskoll deltog Christina Friborg, pedagogisk redaktör, och Alice Loth, redaktör. Inför en fullsatt publik diskuterade de frågan: Vad får unga att lita på nyheter?

Svaret handlade både om:

  • transparens kring hur nyheter tas fram,
  • målgruppsanpassat tilltal,
  • relevanta ämnen, format och presentation,
  • samt dialog i kommentarsfält och i klassrum via referensgrupper.

Docenten Ulrika Andersson från SOM-institutet lyfte en ny utmaning: även om unga blivit bättre på källkritik, riskerar de att bli för kritiska och inte lita på något alls.

– Första generationen har lärt sig källkritik, men det saknas källtillit. Man blir bra på kritik, men det behövs mer insatser för att kunna lita på det som är korrekt, säger Ulrika Andersson från SOM-institutet. 

Seminarium: Varför ska vi nå de unga?

I seminariet ”Varför ska vi nå de unga?”, arrangerat av UR och Utgivarna, diskuterades hur medier kan nå unga med kvalitativ journalistik och varför det är så viktigt.

På scenen fanns:

  • Ida Ölmedal, kulturchef, Svenska Dagbladet
  • Martin Schori, AI- och innovationschef, Aftonbladet
  • Ulrika Andersson, docent, SOM-institutet
  • Stefan Eklund, vd, Utgivarna
  • Kalle Sandhammar, vd, UR

Panelen betonade att unga behöver nås av journalistik både för att de förtjänar det och för att de är framtiden. Medievanor formas redan i tonåren och tenderar att följa med genom livet – därför är det avgörande att lyckas nå unga tidigt.

Forskning visar att unga i mindre utsträckning tar del av redaktionella medier än vuxna, och i stället vänder sig till sociala medier. Diskussionen handlade om att problemet inte alltid är ointresse utan hur nyheter paketeras och förklaras. ”Personalisering” och att unga själva förklarar innehållet för målgruppen blir allt viktigare.

Livepodd: Fabriken – Romantiken är död

Från poddscenen sände UR-podden Fabriken live med avsnittet ”Romantiken är död”. Här diskuterades hur AI-botar idag hjälper oss att swipea, chatta och till och med agera dejtingterapeuter, och vad det gör med vår syn på kärlek och relationer. En fråga som ställdes från scenen var “Kan AI laga ett brustet hjärta eller har tekniken dödat romantiken?”. Svaret hittar du på UR Play.

I podden deltog:

  • Paulina Modlitba, tech-expert
  • Stefan Krakowski, psykiatriker
  • Nadia Kandil, stylist, poddare och författare
  • Emilie ’Ebbis’ Roslund, programledare

Folkbildning i fokus

Bokmässans ambition är att skapa samtal som gör skillnad. Nästa års tema är Folkbildning, ett område där UR har en stark tradition. Redan i år medverkar vår pedagogiska redaktör Åsa Hemborg i seminariet ”Så kan folkbildning rusta oss inför krig och klimatkris”, där folkbildning lyfts som en väg för att möta framtidens utmaningar tillsammans.

Vi hoppas självklart att UR får möjlighet att delta även nästa år och fortsätta bidra med vår kunskap och erfarenhet i samtalet om folkbildning, demokrati och samtid.

Liknande nyheter