Att använda tv och radio i undervisningen kan öppna nya dörrar för lärandet. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med mediepedagogik.
Radio och tv i klassrummet
Att kombinera pedagogik med bild och ljud förstärker lärandet. När flera sinnen samverkar, som att se och höra samtidigt, gör det lättare att förstå. Som pedagog kan du visualisera det svåra med tydliga bilder och ta dina elever till platser de inte skulle nå annars. Barn och ungdomar är ofta vana att ta till sig innehåll och budskap digitalt. Mediepedagogik är därför ett bra sätt att motivera elever, så du som pedagog kan möta deras intressen och utgå från deras värld.
Hur kan UR komplettera din undervisning?
Flippade klassrum
Ett flippat klassrum betyder att du ger eleverna uppgifter inför en lektion. Att i förväg låta eleverna se ett program eller en instruktionsfilm frigör tid för vidare arbete, fördjupning och reflektion under lektionstid. När eleverna får förförståelse inför klassrumsarbetet kan de också engageras mer aktivt i lärandet. Ett flippat klassrum är också en möjlighet för frånvarande elever att ta igen lektioner på ett enkelt sätt.
Inspiration inför ett nytt ämnesområde
Att börja en lektion eller ett ämnesområde med att lyssna eller titta på program kan ge en snabb och tydlig förståelse, och ett större engagemang för det ni ska arbeta med. När elevernas nyfikenhet väcks blir det en genväg till lärande, diskussioner och nyfikenhet. Ställ gärna öppna och komplexa diskussionsfrågor till eleverna efter ett program.
Ett roligt komplement till undervisningen
Våra program går på djupet och i närbild. De visar detaljer och helheter vilket ökar både den övergripande förståelsen såväl som faktakunskaper och begreppsförståelse. Genom att prata om och arbeta med programmet efteråt tränar elever på att formulera, kommunicera och analysera.
När passar UR:s program?
Du som lärare kan använda våra program när du vill:
- Ge förförståelse inför nya moment
- Sammanfatta och repetera kunskap
- Skapa begreppsförståelse
- Fördjupa ett ämnesområde
- Starta samtal i klassrummet

Så här använder du våra program:

Vad är mediepedagogik?
För att elever ska interagera med UR:s program är det bra att de också får skapa själva. Precis som elever lär sig mer av att skriva när de läser, kan de lära sig mer av film och ljud genom att göra egna klipp eller poddar om skolämnet. Då kan de också presentera och prata om det de gjort. Nästa gång de tittar eller lyssnar har eleverna fått fler nycklar till att förstå och analysera både innehåll och berättarteknik.
