Hem » UR i skolan » UR i undervisningen

UR i undervisningen

Att använda tv och radio i undervisningen kan öppna nya dörrar för lärandet. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med mediepedagogik.

Radio och tv i klassrummet

Att kombinera pedagogik med bild och ljud förstärker lärandet. När flera sinnen samverkar, som att se och höra samtidigt, gör det lättare att förstå. Som pedagog kan du visualisera det svåra med tydliga bilder och ta dina elever till platser de inte skulle nå annars. Barn och ungdomar är ofta vana att ta till sig innehåll och budskap digitalt. Mediepedagogik är därför ett bra sätt att motivera elever, så du som pedagog kan möta deras intressen och utgå från deras värld.

Hur kan UR komplettera din undervisning?

Flippade klassrum

Ett flippat klassrum betyder att du ger eleverna uppgifter inför en lektion. Att i förväg låta eleverna se ett program eller en instruktionsfilm frigör tid för vidare arbete, fördjupning och reflektion under lektionstid. När eleverna får förförståelse inför klassrumsarbetet kan de också engageras mer aktivt i lärandet. Ett flippat klassrum är också en möjlighet för frånvarande elever att ta igen lektioner på ett enkelt sätt.

Inspiration inför ett nytt ämnesområde

Att börja en lektion eller ett ämnesområde med att lyssna eller titta på program kan ge en snabb och tydlig förståelse, och ett större engagemang för det ni ska arbeta med. När elevernas nyfikenhet väcks blir det en genväg till lärande, diskussioner och nyfikenhet. Ställ gärna öppna och komplexa diskussionsfrågor till eleverna efter ett program.

Ett roligt komplement till undervisningen

Våra program går på djupet och i närbild. De visar detaljer och helheter vilket ökar både den övergripande förståelsen såväl som faktakunskaper och begreppsförståelse. Genom att prata om och arbeta med programmet efteråt tränar elever på att formulera, kommunicera och analysera.

När passar UR:s program?

Du som lärare kan använda våra program när du vill:

  • Ge förförståelse inför nya moment
  • Sammanfatta och repetera kunskap
  • Skapa begreppsförståelse
  • Fördjupa ett ämnesområde
  • Starta samtal i klassrummet

Så här använder du våra program:

Låt eleverna ta del av program- och avsnittsbeskrivningar som finns på UR Play till det ni ska titta eller lyssna på. Redan då skapas förförståelse. När elever redan i förväg får fundera över ett ämne får de ofta ut mer av programmet. Eleverna kan förslagsvis skapa en tankekarta som utgår från frågor som: Vad vet du redan om ämnet? Vad vet du inte? Vad hoppas du få svar på i programmet?

Uppmuntra eleverna att anteckna stödord under programmets gång, utifrån handling, ord och begrepp eller frågor som programmet ger dem. Det hjälper dem att minnas och gör det lättare att jobba vidare efteråt. Låt också eleverna använda sin nyvunna kunskaper, direkt efter tittandet, genom att repetera innehållet, fundera över vad de har sett eller hört och om det var något som de inte förstod.

Svåra ord och begrepp som sätts i ett tydligt sammanhang och dessutom kompletteras med rörlig bild och ljud, underlättar förståelsen. Men det betyder inte att alla elever alltid förstår allt som programmet vill säga. Uppmärksamma eleverna på programmets vokabulär och motivera dem att jobba för att utveckla ordförrådet genom att anteckna ord och begrepp. Jobba därefter med orden i flera steg:

  • Hitta förklaringar och beskrivningar till orden
  • Påminna om i vilket sammanhang orden användes
  • Skapa egna meningar där orden passar
  • Hitta synonymer för att lära sig fler ord

Utifrån stödorden kan eleverna ställa egna frågor som de själva besvarar eller ställer till klasskompisar. Uppmuntra eleverna att formulera öppna frågor eftersom de ger mer information än slutna. Om eleverna befinner sig på olika platser kan de jobba tillsammans digitalt.

Ett bra sätt att avsluta på är att sammanfatta programmets innehåll och budskap muntligt eller skriftligt. Det är viktigt att eleverna får chans att tänka igenom vad de har lärt sig och göra kunskapen till sin egen, med egna ord.

Låt eleverna jobba vidare och skapa eget material utifrån kunskapen och insikterna de har fått. Kanske kan de ta reda på mer om ett ämne och presentera det muntligt genom en film eller en podd? Kanske kan de skriva en kort uppsats eller en faktaruta? De kan också arbeta ännu mer kreativt genom att skriva en novell, ett brev eller rita. Det finns många sätt som kunskap kan ta sig uttryck.



Vad är mediepedagogik?

För att elever ska interagera med UR:s program är det bra att de också får skapa själva. Precis som elever lär sig mer av att skriva när de läser, kan de lära sig mer av film och ljud genom att göra egna klipp eller poddar om skolämnet. Då kan de också presentera och prata om det de gjort. Nästa gång de tittar eller lyssnar har eleverna fått fler nycklar till att förstå och analysera både innehåll och berättarteknik.