Emilie “Ebbis” Roslund leder nya säsongen av Fabriken
Hem » Aktuellt » Emilie “Ebbis” Roslund leder nya säsongen av Fabriken

Emilie “Ebbis” Roslund leder nya säsongen av Fabriken

Den uppskattade podden Fabriken är tillbaka med en tredje säsong – och med en ny programledare vid mikrofonen. Journalisten Emilie ”Ebbis” Roslund tar över stafettpinnen för att fortsätta utforska hur den digitala utvecklingen formar våra liv.

Nya säsongen av Fabriken finns att lyssna på via UR Play, i P1 kl. 11.30 varje fredag eller där poddar finns.

– Jag orkar knappt själv höra ordet AI längre, säger Emilie “Ebbis” Roslund.

Med en bakgrund som programledare för en av Sveriges största relationspoddar, Singelrådet, är det psykologiska perspektivet inget nytt för Emilie. Nu riktar hon blicken mot vår relation till teknik och hur den digitala världen formar oss.

– På ett sätt är det här en helt ny värld för mig. Samtidigt handlar Fabriken om det som alltid intresserat mig mest: hur vi påverkas av det vi omges av. Vi formas av relationer, och vi formas av teknik – vare sig vi vill det eller inte, säger Emelie.

Podden riktar sig till en samhällsintresserad publik och utforskar frågor kring informationspåverkan, digitalisering och medier. Tillsammans med forskare och kunniga gäster avkodar Fabriken de komplexa mekanismerna bakom vår digitala samtid och ifrågasätter de narrativ vi matas med.

– Stämningen i Fabriken är som ett middagsbord där de smartaste faktiskt får ordet. Vi tar oss an ämnen som det inte finns enkla svar på, och som inte riktigt går att googla sig till, säger producenten Amalia Eklund.

Lyssna på Fabriken på UR Play

Liknande nyheter

  • Hej där, Hasse och Helmi!

    Vi fick en pratstund med duon Hasse och Helmi bakom de svängiga språklektionerna där alla kan lära sig meänkieli.

  • En viktig röst har tystnat!

    Hédi Fried, en av Förintelsens överlevande, finns inte längre med oss. I föreläsningen Skärvor av ett liv hör vi henne berätta om sina upplevelser i koncentrationslägren.

  • Hej där, Peppe Andersson!

    Vi får en pratstund med programledaren för NO Naturligtvis, UR:s nya serie om fysik och kemi för mellanstadiet.

  • UR har lämnat in sitt remissvar på public service-utredningen

    Det finns många förslag i den parlamentariska kommitténs betänkande som är bra och som stöttar ett starkt public service även under nästa tillståndsperiod; det breda uppdraget, den långa tillståndsperioden och inte minst att public service nu får ett teknikneutralt uppdrag. Men det finns flera förslag som inger oro och som UR avvisar, till exempel den otillräckliga medelstilldelningen som givet det ökade kostnadsläget påverkar programverksamheten negativt.