UR låter loggan växa – fyller Sveriges kunskapsluckor
Home » Aktuellt » UR låter loggan växa – fyller Sveriges kunskapsluckor

UR låter loggan växa – fyller Sveriges kunskapsluckor

Utbildningsradion lanserar en ny varumärkesplattform och visuell identitet som tydliggör rollen som Sveriges kunskapspartner. Målet är att väcka nyfikenhet, sticka ut och göra det ännu enklare att känna igen UR som en källa till trovärdig kunskap i en tid av informationsöverflöd.

Den nya identiteten har tagits fram tillsammans med byrån Kid Collective och samlar UR:s många uttryck under en gemensam, distinkt form som stärker varumärket och låter innehållet ta större plats.

– UR är en digital streamingtjänst på en marknad med många aktörer. Det är därför viktigt att vi profilerar oss med vårt unika utbud som fokuserar på lärande, något vi vill förmedla än tydligare framåt. Ett starkt varumärke är avgörande i det arbetet, säger Catarina Myhrman, chef kommunikation och digital på UR.

Den nya logotypen är kärnan i förändringen. Den tidigare runda formen har släppts fri, vuxit i storlek och fått nytt självförtroende.

– Logotypen fungerade jättebra i digitala miljöer, men vi upplevde den instängd i sin runda form. Vi valde att släppa den fri och låta den växa i storlek, maxa den helt enkelt. När logotypen nu får ta plats med självförtroende kan vi också fylla ordbilden med innehåll. Det blir ett konkret sätt att visualisera UR:s roll i att fylla Sveriges kunskapsluckor, säger Elin Eskilsson, creative director på Kid id.

Den visuella identiteten har dessutom fått en uppdaterad färgpalett, typografi och bildstil. Blått och grönt leder vägen – en kombination som ska signalera energi, lärande och nyfikenhet.

Med sin nya identitet stärker UR positionen som en av Sveriges mest pålitliga källor till kunskap och fortsätter driva utvecklingen för ett mer nyfiket och lärande samhälle.

Liknande nyheter