Åsa Larsson

De 5 superfrågorna – ett verktyg för att tänka källkritiskt

Vem, vad, när, varför och hur? De här fem frågorna är ett enkelt verktyg som kan användas för att träna både elever, barn och unga i att skaffa sig bättre källkoll.

– Just nu upplever många en överväldigande flod av information i både nyhetsmedier och sociala medier som Tik Tok, och då är ”De fem superfrågorna” en bra metod att försöka reda i det, säger Åsa Larsson, journalist, viralgranskare och programledare för UR-serien Källkoll.

I en orolig omvärld och ett intensivt nyhetsflöde är det viktigare än någonsin att själv förhålla sig källkritisk och inte sprida vidare desinformation – men också hjälpa elever, barn och unga att värdera vad de ser och hör.

– Det sprids jättemycket osäker information i kristider och det är exakt vid sådana här situationer som man behöver vara extra källkritisk, både när det gäller vanliga nyhetskanaler men särskilt i sociala medier. Det är en utmaning för alla men särskilt barn och unga, säger Åsa Larsson.

UR har ett brett utbud av kunskapsprogram om källkoll för både barn, unga, elever och vuxna

Begreppet ”De fem superfrågorna” förekommer bland annat i programmen ”Är det sant?” för årskurs 4-6 och ”Hur vet du det” för årskurs F-3, men själva frågorna kan användas som ett verktyg och en metod i alla målgrupper.

Vad innebär De 5 superfrågorna och hur kan du jobba med dem i klassrummet? Åsa Larsson förklarar:

  1. Vem? Vem är avsändaren? Låt eleverna undersöka vad det är för konto eller källa. Är det en etablerad nyhetskälla eller ett anonymt konto på nätet?
  2. Vad? Vad är som faktiskt påstås? Uppmana eleverna att ta sig bort från plattformar som Tik Tok, gå in på en sökmotor och lära sig mer om problemen och fördelarna med att söka information på nätet.
  3. Varför? I till exempel ett krig vill båda sidor få det att framstå som att det går bra. Skapa en förståelse för att det kan finnas många sidor som vill och tycker saker. Förklara att det också kan också finnas bedragarkonton som genom att sprida till exempel gamla klipp på bomber och gråtande kvinnor vill få dig att skänka pengar.
  4. När? Låt eleverna fråga sig om informationen är aktuell och uppdaterad. Det har förekommit spridning av bilder och filmer som egentligen är från tidigare tillfällen. Explosioner som kanske förvissa hänt i Ukraina tidigare men som sprids på nytt.
  5. Hur? Påminn eleverna om att falska påstående kan spridas på många olika sätt. Det kan vara deep fakes eller AI-konstruerade ansikten på människor som inte finns i verkligheten, men också filmsekvenser som är riktiga i sig – men personen som delar den vidare kanske påstår något som inte stämmer med verkligheten genom att misstolka eller missa information.

Skriv ut och sätt upp De 5 superfrågorna! 

Använd dem gärna som en påminnelse, antingen att sätta upp på väggen i ett klassrum eller på insidan av elevernas bänkar eller skrivblock. Här hittar du ett blad i olika storlekar att ladda hem och skriva ut.

Har du barn eller elever och vill förklara mer om de 5 superfrågorna?

Här hittar du programmen som passar just din målgrupp: 

Åk F-3

Åk 4-6

På UR Play hittar du fler program om källkoll

Fler artiklar