Roliga övningar att göra med din klass – Lokes hemlighet
Hem » Aktuellt » Roliga övningar att göra med din klass – Lokes hemlighet

Roliga övningar att göra med din klass – Lokes hemlighet

Lokes hemlighet är en ny dramasatsning från UR där nordisk mytologi och verklighet möts i ett spännande familjeäventyr. Serien bygger på de stora berättelserna i den nordiska mytologin – från världens skapelse till Ragnarök – och introducerar karaktärer som Oden, Tor, Freja, Loke, Idun, Fenrisulven och Midgårdsormen.

Serien är särskilt anpassad för årskurs 3, där nordisk mytologi ofta ingår i undervisningen, men fungerar även i äldre årskurser. Den kan användas både inom temaarbeten om vikingatid eller historieberättande, eller med fokus på nordisk mytologi i sig.

Till serien finns lärarhandledning och quiz på UR Play. Utöver det finns också arbetsmaterial för klassrummet som kan fungera som mer lättsamma övningar eller starters. Låt eleverna gissa gåtor om asagudarna, använda sin kreativitet för att låta Midgårdsormen slingra sig igenom hela klassrummet eller skriva hemliga meddelanden med runalfabetet. Ladda ner nedan!

Liknande nyheter

  • Fem tips för dig som ny lärare

    Att börja som lärare är en resa fylld av både utmaningar och möjligheter. Här är fem tips för att göra övergången lite enklare.

  • Hej där, Hasse och Helmi!

    Vi fick en pratstund med duon Hasse och Helmi bakom de svängiga språklektionerna där alla kan lära sig meänkieli.

  • Elevers berättelser blir kulturarv – Årets skaffare 2025

    Hur ska framtidens generationer förstå hur det var att växa upp som barn år 2025? Genom insamlingen ”Mitt liv” delar elever sina egna berättelser – och i år prisas två skolklasser som Årets skaffare, ett samarbete mellan UR och Nordiska museet, för sina levande och personliga skildringar av barndomen i vår tid.

  • Nyhetskoll når 60 000 elever – på bara 100 dagar

    Sedan lanseringen i januari har UR och SVT:s gemensamma satsning Nyhetskoll snabbt etablerat sig som en av Sveriges största nyhetskällor för unga. På bara 100 dagar har innehållet nått ut till omkring 60 000 elever varje vecka – i ett medielandskap där unga allt oftare väljer bort traditionella nyhetskanaler.