Skip to content
UR-logotype
  • UR Play
  • Nyheter
  • I fokusExpand
    • Demokrati
    • Källkoll
    • Hållbar utveckling
  • UR-bloggen
  • Om URExpand
    • Våra tjänster
    • UR i skolanExpand
      • Pedagogiskt material
      • Tripp, Trapp, Träd – handledning
    • UR-Magasinet
    • Så blir det program
  • Press
  • Jobba med ossExpand
    • Lediga jobb
    • Medverka i UR:s program
    • Programförslag och samverkan
UR-logotype
Cecilia Roos, fd Strategichef · UR-bloggen

Reklamfinansierad public service ingen bra idé

17 september, 201929 juni, 2021

Idag uttalar sig Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer i TV4 om hur public service uppdrag bör se ut och finansieras i framtiden. Som exempel nämns reklamfinansiering.

flicka_tablet
Dela

Det är visserligen alltid bra att public service diskuteras och att partierna funderar över förutsättningarna för både public service och medier framåt. Men just reklamfinansiering vore en riktigt dålig idé, särskilt om man också vill värna kommersiella mediers möjligheter att överleva. Mediemångfald är viktigt och ytterst en fråga för en stark demokrati – varför då skapa en situation där public service ska konkurrera med exempelvis lokaltidningar om reklamintäkter?

Det blir också svårt att se hur UR, ett public service-bolag med ett särskilt utbildningsuppdrag, ska spränga in reklam i program som Livet i Mattelandet när de visas i klassrummen för Sveriges elever. Hur skulle det se ut?

I Europa finns det många olika sätt att finansiera public service. Via statliga anslag, reklam, radio- och tv-avgift kopplad till en apparat eller en avgift som är kopplad till där man bor, så kallad hushållsavgift. Det finns till och med public service-bolag som finansieras via… elräkningen! I några länder blandas de olika alternativen, så kallad ”mixed funding”.

Det låter kanske lite udda för oss i Sverige med en finansiering via elräkningen, men det finns för- och nackdelar med alla slags finansieringsmodeller. Det fina med den nuvarande svenska finansieringsmodellen – där public service-avgiften tas in via inkomstskatten men står helt utanför den statliga budgeten – är framför allt två saker.

  • Dels att public service så tydligt finansieras direkt av folket – alltså att UR, SVT och SR erbjuder radio och tv i allmänhetens tjänst, helt fritt från kommersiella intressen.
  • Dels att finansieringsmodellen tydligt markerar oberoendet, eftersom medlen inte blandas ihop med andra statliga budgetposter. Det gör att risken minskar för att politiker frestas att skära ned medlen till public service bara för att de exempelvis inte skulle gilla bevakningen eller innehållet.

Så här kommenterar UR:s vd Sofia Wadensjö Karén förslaget om reklamfinansiering:

”Det är viktigt att understryka renheten i dagens system, där medlen går direkt från allmänheten till public service-företagen i och med public service-avgiften. Det borgar för såväl oberoende som självständighet”

Det sista är nästan det viktigaste, tycker jag personligen. I tider när vi ser en mycket oroande utveckling som i exempelvis Polen och Ungern, ökar behovet av fri och oberoende journalistik. Därför blir det fortsatt viktigt också med en finansieringsmodell, som skyddar oberoendet och som så långt som möjligt står fri från både politiska och kommersiella intressen.

Vi ser fram emot en god debatt om public service fortsatta roll och finansiering.


Cecilia Roos, fd strategichef

Dela
Post Tags: #Public service
Senaste Nyheterna
”Vi hoppas att lärare vågar ta upp frågan i klassrummet”
15 mars, 2023
UR:s public service-redovisning för 2022 är inlämnad
1 mars, 2023
Public service-utredningen viktig för demokratin
24 februari, 2023
Nya klimatkämpar och hållbara utmaningar!
22 februari, 2023
Hej där, Isabelle McAllister!
7 februari, 2023
10-årsjubileum för Lilla Aktuellt teckenspråk
24 januari, 2023
UR storsatsar på att sprida ny spännande svensk forskning
20 januari, 2023
Matematikserien Coolaste kojan motiverar med kreativa drömbyggen
13 januari, 2023

Hjälp och kontakt

  • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • Om UR
  • About UR
  • Integritetspolicy

Våra tjänster

  • UR Play
  • Tripp, Trapp, Träd
  • Nyhetsbrev
  • Följ oss i sociala medier
  • TV- och radio tablå

© 2023 Sveriges Utbildningsradio AB

Ansvarig utgivare: Mikaela Sonck

  • UR Play
  • Nyheter
  • I fokus
    • Demokrati
    • Källkoll
    • Hållbar utveckling
  • UR-bloggen
  • Om UR
    • Våra tjänster
    • UR i skolan
      • Pedagogiskt material
      • Tripp, Trapp, Träd – handledning
    • UR-Magasinet
    • Så blir det program
  • Press
  • Jobba med oss
    • Lediga jobb
    • Medverka i UR:s program
    • Programförslag och samverkan
Sök
Gå till urplay.se för att streama våra program