Skip to content
UR-logotype
  • UR Play
  • Nyheter
  • I fokusExpand
    • Demokrati
    • Källkoll
    • Hållbar utveckling
  • UR-bloggen
  • Om URExpand
    • Våra tjänster
    • UR i skolanExpand
      • Pedagogiskt material
      • Tripp, Trapp, Träd – handledning
    • UR-Magasinet
    • Så blir det program
  • Press
  • Jobba med ossExpand
    • Lediga jobb
    • Medverka i UR:s program
    • Programförslag och samverkan
UR-logotype
Anna Rastner, fd Utbudschef · UR-bloggen

När skrivglappet är ett faktum – och vad UR ska göra åt det

7 november, 201917 maj, 2022

I mars i år påbörjade vi på UR en treårig skrivsatsning. Syftet är att stärka elevernas förmåga att skriva med fokus på sakprosa och att kunna förmedla kunskap genom det skrivna ordet. Längs vägen har vi träffat organisationer, företag och myndigheter, läst rapporter och tagit del av forskning och, framförallt, pratat med massor av lärare och elever.

Barn som ritar
Dela

Under mina 15 år som lärare på gymnasiet har jag sett hur elevers skrivförmåga har sjunkit, markant.

Gymnasielärare

Jag skulle vilja lägga tid på att utveckla elevernas skrivande istället för att lägga tid på stor bokstav och punkt.

Svensklärare, åk 7–9

Det är enklare att prata. Att skriva ner, det känns som jag missar så mycket, det känns svårare. Att prata är mycket enklare, lättare att få ut det jag vill säga när jag pratar än när jag skriver.

Elev åk 8

Vi är inte ensamma om att upptäcka att det i Sverige råder en skrivkris. Eller som vi vill kalla det; ett skrivglapp. Ett glapp mellan de höjda kraven på att man ska kunna skriva – och en minskande förmåga att faktiskt kunna uttrycka sig i skrift.

I intervjuer med lärare har vi sett att en bristande språklig förmåga, både vad gäller ordförråd, ordförståelse och grundläggande grammatik, gör att eleven saknar förutsättningar att formulera sig begripligt i text. Det uttrycks av såväl lärare på mellanstadiet som av lärare på högstadiet och gymnasiet. Detta blir ett grundläggande hinder som sedan ligger i vägen för skrivandet genom hela skolgången.

Våra intervjuer med lärare och elever visar också att eleverna behöver få ett tillvägagångssätt för sitt skrivande, oavsett ämne. De behöver verktyg att planera en text, börja en text, avsluta en text, hålla sig till en röd tråd. I skrivprocessen bör också återkoppling ingå som en självklar del. Den hjälper eleven att utveckla sin text och kan komma från en elev, lärare eller någon annan vuxen person.

Vi har sett att unga studenter skriver sämre idag; detta trots att allt fler måste kunna skriva i sina yrken jämfört med tidigare, och att kraven på att man ska kunna uttrycka sig begripligt och korrekt i skrift har ökat såväl i skolan som i arbetslivet.

Utifrån dessa insikter har vi beslutat att vi under 2020 ska producera innehåll som stöttar elevers skrivande på högstadiet. UR ska ge verktyg för ett bättre skrivande men också aktivera eleverna till att skriva på olika sätt. Vi vill ge eleverna en positiv och stimulerande bild av skrivfärdighet; skrivandet är viktigt, det är mindre komplicerat än man tror och det gör skillnad.

Den övergripande effekt vi på UR vill uppnå med vår skrivsatsning, är att minska skrivglappet – alltså glappet mellan krav och förmåga. Men vi kan inte göra det själva och vi hoppas såklart att många fler vill vara med och bidra till att skrivförmågan höjs. Om du har idéer kring vad som behöver göras, eller representerar en organisation som vill vara med och bidra till en lösning, kontakta UR!


Anna Rastner, fd Utbudschef

Dela
Post Tags: #Public service#Skola
Senaste Nyheterna
10-årsjubileum för Lilla Aktuellt teckenspråk
24 januari, 2023
UR storsatsar på att sprida ny spännande svensk forskning
20 januari, 2023
Matematikserien Coolaste kojan motiverar med kreativa drömbyggen
13 januari, 2023
Kalle Sandhammar blir ny vd på UR 
12 januari, 2023
Ny serie underlättar undervisning om sex, samtycke och relationer i fler ämnen
19 december, 2022
Din klass kan bli Årets skaffare!
13 december, 2022
UR:s årskalender 2023 för barn i förskolan och förskoleklass
5 december, 2022
En viktig röst har tystnat!
22 november, 2022

Hjälp och kontakt

  • Vanliga frågor
  • Kontakt
  • Om UR
  • About UR
  • Integritetspolicy

Våra tjänster

  • UR Play
  • Tripp, Trapp, Träd
  • Nyhetsbrev
  • Följ oss i sociala medier
  • TV- och radio tablå

© 2023 Sveriges Utbildningsradio AB

Ansvarig utgivare: Mikaela Sonck

  • UR Play
  • Nyheter
  • I fokus
    • Demokrati
    • Källkoll
    • Hållbar utveckling
  • UR-bloggen
  • Om UR
    • Våra tjänster
    • UR i skolan
      • Pedagogiskt material
      • Tripp, Trapp, Träd – handledning
    • UR-Magasinet
    • Så blir det program
  • Press
  • Jobba med oss
    • Lediga jobb
    • Medverka i UR:s program
    • Programförslag och samverkan
Sök
Gå till urplay.se för att streama våra program