Tripp Trapp Träd-appen firar 10 år av lärande lek
Home » Aktuellt » Tripp Trapp Träd-appen firar 10 år av lärande lek

Tripp Trapp Träd-appen firar 10 år av lärande lek

När Tripp, Trapp, Träd-appen lanserades 2015 var den något helt nytt i svensk förskola. För första gången skapades ett digitalt lärverktyg som byggde på forskning, pedagogik och barns nyfikenhet – långt innan ”skärmtid” blev ett eget begrepp.

Tripp, Trapp, Träd växte fram ur en lika enkel som storslagen idé: att ta fram ett helt nytt koncept för nyfikna förskolebarn.

 – Vi hade ett enda uppdrag: att skapa världens bästa tv-magasin för 3-5-åringar! UR hade aldrig gjort tv-program för 3-åringar tidigare, berättar Mikaela Périer, tv-producent.

Det här var i en tid när de yngsta barnen hittade nya sätt att titta på tv samtidigt som förskolan tog klivet in i den digitala världen. UR:s barnredaktion fick i uppdrag att skapa ett pedagogiskt verktyg för förskolan, och riktningen var tydlig redan från start:

– Det här skulle vara ett lärverktyg för förskolan, inte underhållning för familjekvällar, säger Lena Olofgörs, radioproducent.

Ett universum byggt för de yngsta

Resultatet blev en värld skräddarsydd utifrån barnets rutiner, kunskapsnivå och perspektiv. Tripp, Trapp, Träd bygger på tre delar – ett tv-magasin, ett radiomagasin och en app – allt integrerat på ett helt nytt sätt.

Innehållet formades efter pedagogernas och barnens behov, med koppling till förskolans läroplan. Snart växte berättelsen fram om de två små ekollonen Tripp och Trapp som bor i ett stort träd.

– Varje dag vaknar Tripp och Trapp i trädet och under dagen tar de sig igenom olika pedagogiska världar. På kvällen kommer de upp till hängmattan igen för att lyssna på en godnattsaga, säger Mikaela Périer.

Hela den animerade världen med Tripp och Trapp, trädet och sjön skapades av animationsbolaget Goldspoon. Foto: UR
Den animerade Tripp, Trapp, Träd-världen är skapad av animationsbolaget Goldspoon. Foto: UR

Varje pedagogisk värld fick ett tydligt fokus kopplat till läroplanen, som dokumentärer för identitet och sagor för språkstärkande undervisning. För att göra lärandet ännu roligare tillkom musik, dans och rörelse och universumet fick nya karaktärer som Ben-Rangel, Elke Ekorre och Härm-Elin.

– Ben Rangel kom till exempel till för att pedagogerna ville ha något läskigt, säger Mikaela Périer.

Specialskrivna godnattsagor av älskade författare

Något som blivit en riktig skatt är Tripp, Trapp, Träd-sagorna som specialskrivits av några av Sveriges främsta barnboksförfattare och illustratörer. Här möter barnen berättelser av bland andra Emma Adbåge, Ulf Stark, Stina Wirsén, Maria Nilsson Thore och Eva Lindström.

– Det är så rikt det här lilla tv- och radiomagasinet med dokumentärfilmer, pedagogiska inslag och alla specialskrivna sagor, säger Mats Sundgren, projektledare.

I berättelserna ryms allt från lek och vardagsnära äventyr till poetiska och filosofiska funderingar som inspirerar både barn och pedagoger. Många av dem har senare givits ut på förlag.

– I tv-magasinet väcktes sagorna till liv genom animeringar. Det var viktigt att det skulle kännas som en bok, inte som en tecknad film. Vi ville att barnen skulle få en läsupplevelse och inspireras att fortsätta läsa böcker, säger Lena Olofgörs.

Forskning och pedagogik går hand i hand

Något som utmärker Tripp, Trapp, Träd-appen är att den vilar på vetenskaplig grund och aktuell forskning. Den utvecklades i nära samarbete med forskare inom förskolepedagogik, bland andra Susanne Kjällander vid Stockholms universitet.

– Vi ville att appen skulle bli ett riktigt lärverktyg, inte bara en underhållningsprodukt, säger Lena Olofgörs. Därför har forskare och pedagoger varit med från början.

Samarbetet resulterade i att appen fick en multipekskärm, där flera barn kan interagera samtidigt. Varje aktivitet i appen kan också kopplas till något utanför skärmen – i naturen, i böcker eller i samtal mellan barn och vuxna. Här finns inga tävlingsmoment eller belöningssystem utan fokus ligger istället på att upptäcka, skapa och lära tillsammans.

– Appen utvecklas hela tiden med nya funktioner som utgår från förskolans läroplan, säger Marie Rydeborn, produktägare för Tripp, Trapp, Träd-appen. Den senaste är Ordmaskinen där vi fyller på med olika ordpaket kopplade till populära teman och högtider i förskolan.

Halloween är ett av de teman som uppmärksammas i Tripp, Trapp, Träd-appen. Foto: UR

Till appen finns även en digital lärarhandledning där pedagoger får vägledning i hur innehållet kan användas i undervisningen med kopplingar till Lpfö 18.

– Ingenting i appen är en slump – det ser roligt och fantasifullt ut men varenda solstrimma är det en tanke bakom, säger Mikaela Périer.

Tio år av lek, språk och samarbete

Tio år senare lever Tripp, Trapp, Träd vidare – som tv, radio och app, och som ett välkänt begrepp bland både barn och pedagoger.

– Det är fantastiskt att se hur många förskolor som fortfarande använder appen, säger Lena Olofgörs. Och när barnen vi möter genast känner igen Tripp och Trapp – då vet vi att det vi skapade verkligen har fått fäste.

I en tid då skärmtid ofta diskuteras som något problematiskt visar Tripp, Trapp, Träd att digitala lärverktyg kan stödja lek, språk och samarbete när de används med pedagoger i en genomtänkt miljö – och att de kan bli en naturlig del av barns lärande, både nu och i framtiden.

  • Tripp och Trapp – två små ekollon som leder barnen genom appens olika miljöer och är magasinens huvudpersoner.
  • Ben-Rangel – ett problemlösande, känslosamt skelett som låter barnen lösa kluriga problem.
  • Kol-Erik – en cool koltrast som älskar att leka med språket och uppmuntrar barnen till sång.
  • Härm-Elin – en dansant hermelin som sätter igång barnens rörelseglädje.
  • Elke Ekorre – en siffersmart ekorre som älskar att rimma och är en hejare på matematik.
  • Råtta – en smidig och nyfiken upptäckare som uppmuntrar barnen att smyga runt och röra på sig.

Titta och lyssna på alla Tripp, Trapp, Träd-program på UR Play!

Ladda ner appen

Upptäck lärarhandledningen

Liknande nyheter