Tripp Trapp Träd-appen och Anpassade skolformer
Tripp Trapp Träd bygger på ett lekfullt, utforskande och språkstärkande arbetssätt.
Appen tränar flera sinnen – att se, lyssna, tala, röra och skapa – och kan användas både i ämnen och ämnesområden enligt Lgra22 (Läroplan för anpassade grundskolan).
Handledningen visar hur funktionerna Pekboken, Ordmaskinen och Memory kan användas för att stärka kommunikation, delaktighet och lärande.
Appen kan anpassas efter elevens nivå och behov, och allt som skapas lagras lokalt på enheten.
Skapa ljudsatta foton med Pekboken
Skapa egna bilder med ljudinspelningar.
Pekboken är ett verktyg för att både fotografera och spela in ljud på ett enkelt sätt.
I handledningen för förskolan finns även en film som visar steg-för-steg hur man använder funktionen.
Klicka på boken ovanför Bion, på Träds vänstra sida.
Koppling till Lgra22:
- Ämnesområdet kommunikation: Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förståelse av ord och begrepp samt förmågan att läsa, skriva och delta i skriftspråkliga aktiviteter.
- Ämnet svenska: Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om svenska språket. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva
- Motorik och idrott och hälsa: Grundläggande motoriska rörelser, med och utan redskap.
- Finmotoriska rörelser.
- Verklighetsuppfattning och Teknik: möjligheter att delta i kommunikation om sig själva och omvärlden
- Undervisningen ska bidra till att eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur tekniska lösningar används och fungerar
- Vardagsaktiviteter: Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att använda ämnesområdets ord, begrepp och uttrycksformer för att kommunicera om vardagsmiljön och omvärlden.
- SO. Centralt innehåll som rör: Närområdets natur- och kulturlandskap, hemortens historia och dess platser, platser i närmiljön eller vardagsnära miljöfrågor
Pekboken kan också stärka elevernas samspel genom att man får tillfälle att turas om, lyssna och berätta och visa intresse för andras berättelser. Den bidrar också till den digitala kompetensen och användandet av digitala verktyg för att skapa, dokumentera och kommunicera.
Pekboken går att anpassa på många sätt. Den fungerar oavsett elevens nivå och kan användas både med och utan tal. Aktiviteten passar lika bra i individuell träning som i grupp, och kan kombineras med annat visuellt stöd som bilder eller tecken.
För elever som läser ämnen kan Pekboken bli ett eget skapande verktyg.
De kan göra sina egna böcker, enskilt eller tillsammans och använda bilder och ljud för att berätta på sitt sätt. Möjligheterna att variera och bygga vidare är nästan obegränsade. Det finns till exempel teman i det centrala innehållet som rör närområdets natur- och kulturlandskap, hemortens historia och dess platser, platser i närmiljön eller vardagsnära miljöfrågor som skulle kunna passa bra att dokumentera genom foton och berättelser.
Det som också är bra att veta är att man kan låsa sina böcker – och att det som dokumenteras stannar på enheten, den sprids inte i något moln utan lagras lokalt.
Lektionsförslag – med pekboken
Temat” Min skoldag, mitt schema”
Gör en skolrundtur och fotografera olika platser (klassrum, matsal, bibliotek, skolgård.)
Lägg sedan in bilderna i Pekboken och öva på att peka, benämna och berätta:
“Nu är vi här!”, “Efter lunch går vi hit.”
Använd bilderna för att skapa ett enkelt schema eller en samtalssekvens.
Tema: Mitt favoritföremål, mina intressen
Låt eleverna fotografera egna saker – en leksak, bok, maträtt eller klädesplagg.
Skapa en sida i Pekboken med rubriken “Det här tycker jag om”.
Använd bilderna som stöd för presentation i grupp eller för samtal om känslor och önskemål.
Dokumentera en utflykt eller samling
Fotografera under aktiviteten, till exempel “Jag matar kaniner” eller “Vi åker buss”.
Efteråt sorterar ni bilderna i Pekboken och samtalar kronologiskt med bildstöd.
Kombinera gärna med att rita eller skriva enkla meningar till bilderna.
Bildspel och berättande
Skapa en katalog som “Mina kompisar” eller “Så här ser vår skola ut”.
Låt varje elev välja en bild och berätta vad den föreställer – med tal, tecken eller stöd av vuxen.
Pedagogisk koppling
Pekboken gör det enkelt att individanpassa arbetet och samtidigt arbeta gemensamt i gruppen.
Eleverna kan visa och berätta om sina böcker för varandra i undervisningen, vilket stärker delaktighet och kommunikation.
Pekboken kan användas för att till exempel:
- Bygga och befästa vardagsnära ordförråd (t.ex. mat, kläder, platser, kroppsdelar).
- Utveckla språkförståelse genom att koppla bild, ljud och ord.
- Träna kommunikation, uttrycka val och använda tecken eller bildstöd.
- Utforska begrepp i närmiljön (“vad finns i rummet, på skolan, utomhus?”).
- Skapa teman kring miljöer och årstider (t.ex. fordon, vinter, natur).
- Träna ord och föremål från rutiner i vardagen (bestick, möbler, kläder, mat).
- Stärka självständighet genom att kunna benämna och välja saker i vardagen.
- Arbeta i par eller smågrupper, turas om, gissa och benämna.
- Lyssna, vänta på sin tur och förklara för andra.
Lektionsplanering – Tema Mat och måltid
Syfte:
Att utöka elevernas ordförråd kring mat, stärka förmågan att kommunicera önskemål och behov samt delta i gemensamma aktiviteter.
Förmågor att utveckla
Undervisningen i ämnesområdet kommunikation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- förmåga att uttrycka sig och kommunicera i olika sammanhang,
Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift samt med andra former för kommunikation,
Undervisningen inom ämnesområdet verklighetsuppfattning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- förmåga att använda och reflektera över tekniska lösningar i vardagen, och
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- kunskaper om tekniska lösningar och hur de används och fungerar
Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- förmåga att jämföra och reflektera över människors livsfrågor samt förhållanden i samhället under olika tider och på olika platser
Undervisningen inom ämnesområdet vardagsaktiviteter ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att reflektera över samhällsförhållanden och livsfrågor samt människors levnadsvillkor under olika tider och på olika platser.
Förberedelser:
Förbered lärplattan med appen och logga in i Pekboken.
Samla bilder eller verkliga matföremål (t.ex. frukt, smörgås, dryck).
Förbered färdiga bilder med ljudinspelningar om eleverna inte ska spela in själva.
Ordna en plats för gemensam samling.
Genomförande:
Visa bilder eller föremål och samtala:
”Vad tycker du om att äta?” ”När äter vi det här?”
Starta Pekboken på storbild. Gå igenom bilderna tillsammans – peka, lyssna, upprepa och använd tecken.
Visa gärna kort hur man spelar in ljud till sina egna bilder.
- Samla gruppen och introducera temat: ”Vad tycker du om att äta?”
- Visa verkliga föremål eller bilder. Låt eleverna benämna, peka eller visa tecken.
- Prata om när man äter olika saker – frukost, lunch eller mellanmål.
- Starta Pekboken på storbild eller lärplatta.
- Utforska matbilderna tillsammans: peka, lyssna, upprepa och spela in ljud.
- Kombinera gärna med riktiga föremål eller bildkort.
- Visa hur man spelar in ljud till sina egna bilder:
Gissa mitt ord
- Låt varje elev välja något i Pekboken, beskriva för eller visa för gruppen.
- De andra gissar eller upprepar: ”Anna valde banan.”
- Koppla gärna till verklig mat om det är möjligt.
- ” Vad är det här?
- Vad tycker du om den här maten?
- Hur äter man den?
Avslutning:
Sammanfatta: vilka ord minns ni? Rita eller sätt upp bilder på tavlan.
Hemuppgift: ta reda på vad ni äter hemma till frukost eller lunch, fota till pekboken och återkom med en ny matbild nästa gång.
Anpassning:
Använd tecken eller extra bildstöd vid behov.
Låt elever skapa egna “måltidsmenyer” med bilder och meningar: Jag äter smörgås.
Inkludera flera sinnen – dofta, smaka, måla eller känna på maten.
Bygg en gemensam matord-vägg eller digital ordlista för repetition.
Utöka och fördjupa ordförrådet, samt öva på prepositioner! Ordmaskinen fylls på löpande med ord som är sorterade efter kategori och artnamn.
Syftet är att både öka och fördjupa elevernas ordförråd för att stärka både språkförståelse och kommunikation med omgivningen.
Till exempel: i stället för det övergripande ordet fågel ser och hör man skata.
När ordet placeras i maskinen läses det upp tillsammans med prepositioner.
På så sätt hörs ordet i ett sammanhang, vilket stödjer förståelse av både ord och lägesbegrepp.
Ordmaskinen kan användas för att till exempel: eleverna ska kunna utvecklas i att:
- Utveckla ordförråd och språkförståelse genom att använda ord i meningsfulla sammanhang.
- Eleverna tränar att lyssna, uttala, upprepa och förstå ords betydelse i olika situationer.
- Lära ord kopplade till elevens omvärld, vardag och intressen.
- Bidrar till att eleven känner igen och kan beskriva saker i sin närmiljö.
- Träna finmotorik och koordination genom att peka, dra och placera ord eller bilder på skärmen.
- Utveckla förmågan att använda digitala verktyg för att lära och kommunicera.
- Eleverna får öva att kombinera ord, bild och ljud i digital miljö.
- Skapa tillfällen för gemensamma upplevelser, situationer där eleverna kan lära av varandra: turtagning och samtal kring ord och kategorier.
Arbeta vidare
Prepositioner:
Bygg en enkel hinderbana där eleverna följer uppdrag som gå över, kryp under eller ställ dig bredvid.
Om fysisk rörelse inte är möjlig, använd ett föremål (t.ex. en bok) och öva genom att lägga den på, under eller bredvid något annat. Låt eleverna gissa eller beskriva vad som händer.
Kategorier:
Skapa små ordlådor med föremål att plocka och sortera efter kategori, form eller färg.
Låt eleverna samtala om vad som hör ihop och varför
Utomhusaktivitet:
Samla saker utomhus, löv, pinnar, stenar och bilda egna kategorier tillsammans. Jämför och diskutera vad som är lika och olika.
Rörelse:
Ge varje ord en rörelse. Till exempel: hoppa jämfota för get, vifta med armarna för fågel eller snurra för boll.Det stärker språk, minne och motorik.
Memory är ett roligt sätt att träna både minne och språk.
Eleverna kan spela med appens kortlekar eller skapa egna bilder med ljud.
Ljudinspelningarna gör att orden upprepas och befästs på ett naturligt sätt.
Klicka på lådorna längst ner till vänster om Träd, eller starta direkt från Ordmaskinen.
Så kan ni arbeta
Visa hur spelet fungerar, två lika bilder bildar ett par.
Prata tillsammans om vad bilderna föreställer och vilka ord ni hör.
Eleverna turas om att vända brickor, gissa och upprepa.
Efter varje par kan ni samtala om färg, form eller antal.
Om möjlighet finns skapa egna memoryn genom att ta bilder och spela in ljud utifrån intresse
För elever som behöver stöd går det att spela med öppna kort, färre kort eller använda större bilder. För några elever kan det vara mer utvecklande att spela memory tillsammans på den interaktiva tavlan.
För andra kan utmaningen vara att skapa egna memorykort med foton och ljudinspelningar.
Anpassning och variation
- Arbeta två och två, en pekar, den andra trycker.
- Använd bildkort på bordet om det är lättare motoriskt.
- Välj teman som väcker intresse, till exempel djur, mat, superhjältar eller vanliga skolföremål.
- Låt eleverna delta med blick, nick eller AKK/TAKK vid behov.
Tips
Avsluta med en kort reflektion:
Vilka bilder minns ni? Hur känns det när man hittar ett par?
Sätt upp några av korten på väggen och använd dem till språkövningar nästa gång.
Förslag till lektionsupplägg: Tema “Par och minne”
Syfte: Att träna minne, igenkänning, språk och samspel.
Inledning
Visa hur spelet fungerar – två lika bilder bildar ett par.
Fråga: “Känner du igen några av bilderna?” eller “Har du spelat memory förut?”
Samtala kort om hur man kan turas om och hjälpas åt
Huvudaktivitet
Dela in eleverna i små grupper eller par, eller låt dem spela enskilt.
Starta Memory i appen och prata med eleverna om hur man väntar på sin tur.
Efter varje vändning, benämn vad bilden föreställer:
“Var låg den?”, “Hittade vi ett par?”, “Vilken färg hade den?”
Samtala om form, antal eller vad figuren heter.
Avslut och reflektion
Prata tillsammans om vilka bilder som passade ihop.
Namnge figurer/begrep på korten, Hur kändes det när man hittade ett par?
Låt eleverna visa sina favoriter och berätta kort om dem.
Anpassning:
- Ge extra tid vid behov.
- Välj teman som väcker intresse, till exempel djur, mat, superhjältar eller vanliga skolföremål.
- Arbeta i par: en elev pekar eller säger, den andra trycker på plattan.
- Låt elever delta på sitt sätt – genom blick, nickning eller AKK.
- Låt hela gruppen jobba tillsammans på den interaktiva tavlan.
Memory kan användas för att till exempel eleverna ska kunna utvecklas i att:
- Känna igen och sortera bilder efter färg, form, antal eller kategori.
- Träna öga–hand-koordination genom att peka, trycka och vända brickor.
- Öva turtagning, samarbete och strategiskt tänkande i grupp eller par.
Upptäck fler sätt att lära och samspela med andra
Musik och ljud: skapa rytmer i Trädet.
Väder och årstider: styr solen, månen och regnet.
Dansprogrammering: programmera rörelser, ljud och ljus i holken.
Geometri: rita former med magiska småkryp.
Kalejdoskopet: experimentera med mönster och ljud.
Bion: lyssna på sagor och titta på program.

